ČDH 2020 / III

27.12.2020 18:51

ČDH 2020 / III

V jednom z minulých příspěvků jsem zmínil, že i v letošním programu MHF České doteky hudby se objeví řada známých tváří. To znamená samozřejmě řadu věcí. Jednak je to poukaz k tradici festivalu, kterou tyto přední interpretační osobnosti české, ale i zahraniční hudby, pomáhaly budovat, jednak to ukazuje skutečnost, že pro posluchače jsou výkony těchto umělců atraktivní a rádi se k nim vracejí. Kromě toho je zde vytvořeno určité zázemí, které ovšem není předpokladem pro pouhou recyklaci již hotových projektů, jako tomu bývá u primárně komerčních aktivit (samozřejmě lze uvažovat i o určité podpoře stability), ale především rámec pro realizaci nových projektů, do nichž se zapojují, resp. s nimiž zároveň přicházejí interpreti, kteří v jiných projektech již na prknech prestižních pražských koncertních sálů v minulosti vystoupili.

Letos je tato nabídka obzvláště bohatá. S názvem Jako zázrakem – Zpěvy sladké Francie vystoupí v Břevnovském klášteře (3. ledna 2021) duo Gran Duetto Concertante, tj. flétnista Jan Riedlbauch a kytarista Miloslav Klaus, spolu s herečkou Taťánou Medveckou, která přednese poezii francouzských básníků Paula Verlaina, Charlese Baudelaire či Jacquese Préverta. Jakkoli je to opakovaně připomínaná skutečnost, rád bych znovu zdůraznil, že tento formát spojení a propojení poezie a hudby spočívá v samotných základech původních festivalových projektů, z nichž se zrodily všechny další festivalové aktivity společnosti České doteky hudby. Vystřídala se v nich různá hudební seskupení, jakožto první Ensemble Martinů právě s celou řadou českých herců a hereček, z nichž někteří již nejsou mezi námi.

Jinou interpretační polohu představuje koncert Ivy Bittové & Mucha Quartetu s názvem Slovenské zpevy. Mohl jsem to rozebrat již v předchozím příspěvku v souvislosti se zmínkou o cross-overu, činím tak nyní: Na jedné straně tu je „klasický“ hudební materiál, tedy skladby Bély Bartóka, Alexandra Moyzese či Leoše Janáčka (právě ty jsme mohli slyšet před časem ve spolupráci se Škampovým kvartetem a později se souborem Bardolino, jehož uměleckým vedoucím je primárius někdejšího kvarteta Pavel Fischer, jenž na letošním ročníku, jak zmíněno, rovněž dvakrát – v jiné roli – vystoupí), na druhé straně je tu specifická interpretace Ivy Bittové, kterou jsme mohli v předchozí příležitosti v rámci festivalu ČDH slyšet v Rudolfinu s Jihočeskou filharmonií pod taktovkou Jana Talicha (s ním se letos posluchači mohou rovněž, dokonce dvakrát, setkat) – a právě Bardolinem. Nezapomeňme ještě říci, že onen akcent lidové písně, která je v kořenech celé české hudby (Smetanovy, Dvořákovy, Janáčkovy atd.), se zde uplatní ve specifické podobě.

Onen aspekt lidové hudby (a folklóru vůbec) se letos uplatní naopak ve zcela nové podobě v koncertu pro děti a rodiče (tento formát je dnes už rovněž samozřejmou součástí festivalu), jenž je připraven pro Společenský sál pražského Kongresového centra. Je to Balet s činohrou na texty K. J. Erbena s hudbou Antonína Dvořáka v podání Jiřího Astera Srnce (K. J. Erben) a hostů a sólistů baletu Divadla J. K. Tyla v Pozni A. Bakera, G. Perese, M. Lennera, L. Švojgertové, S. Antikainena aj. Rimkeho.

Jestliže hovoříme o tradici, pak jednou z jejích podob je připomínání jubileí hudebních velikánů. Když odhlédnu od pocitu, že to je dnes obecně v kultuře snad více akcentovaný moment než v předchozích několika desetiletích, je to letos opravdu výjimečné. Kromě už zmíněného 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena (připomínaného ovšem každoročně zahájením festivalu 16. prosince) se jich opravdu sešlo výjimečné množství, jak čteme ve festivalovém programu. Je to 40. výročí úmrtí Jana Wericha a připomenutí 120. výročí narození českého básníka téže generace Vítězslava Nezvala (který psal ostatně rovněž písňové texty pro Osvobozené divadlo) u vystoupení Ondřeje Rumla a s kvintetem Mateje Benka a Jihočeskou filharmonií pod taktovkou Jana Kučery 18. 12. ve Smetanově síni, už v jednom z předchozích příspěvků připomínané 100. výročí úmrtí Maxe Brucha u koncertu Smetanova tria a Wenzela Grunda u následujícího koncertu 20. 12. na Novoměstské radnici, 130. výročí narození Césara Francka u koncertu Gran Duetta Concertante a Taťány Medvecké 3. 1. 2021 v Břevnovském klášteře, či 350. let výročí narození J. A. Komenského u koncertu Zuzany Lapčíkové 20. 12. v kostele sv. Šimona a Judy. A konečně 100. výročí narození Astora Piazolly, jenž je tradičně na programech festivalu u různých hudebních formací, tentokrát Festivalového orchestru České doteky hudby 3. 1. v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Tak takovýto časový souběh se opravdu každý rok nepodaří, posluchači se opravdu mají na co těšit.

Jan K. Čeliš

Zpět