Vzpomínka na Dvořákův festival

20.06.2017 11:08

Vzpomínka na Dvořákův festival
Gran Duetto Concertante
Zámecká galerie Sychrov 18. 6. 2017

Pod titulem Vzpomínka na Dvořákův festival jsme se sešli v Zámecké galerii státního zámku Sychrov v době, kdy se obvykle zahajuje Dvořákův festival. Letos by to byl 62. ročník, jak se dočteme na pozvánce na webových stránkách www.dvorakuvfestival.cz. Správní rada hudební společnosti České doteky hudby, a. s., pořádající organizace Dvořákova festivalu, při své posledním jednání rozhodla, že by festival, který vzhledem k současným finančním podmínkám není možno v tomto roce uskutečnit, měl být alespoň připomenut jedním koncertem v době, kdy se v minulých desetiletích konal, a na místě, kde byl tradičně zahajován.

V zámecké galerii vystoupilo Gran Duetto Concertante, tedy Jan Riedlbauch / flétna a Miloslav Klaus / kytara, hudebníci, kteří jsou s festivalem propojeni jak jako osobnosti českého hudebního života, tak jako členové různých formací, z nichž tato vystoupila na festivalu snad nejčastěji, mnohdy také v literárně-hudebních pořadech s předními českými herci (Valerie Zawadská, Saša Rašilov aj.) či v pořadech jako bylo Ve znamení tanga (Jaroslav Svěcený, Ladislav Horák, Miloslav Klaus). Vzhledem k tomu, že šlo o jediný koncert, nebyl rovněž skvostně vypravený katalog jako v minulých letech, ale jednoduchý list papíru s vytištěným programem (návštěvníci dostali u vstupu alespoň skládačku s programem 19. ročníku MHF České doteky hudby v plné grafické kvalitě). Program koncertu byl následující.

W. A. Mozart (1756–1791) ar. M. Klaus
Sonáta C dur KV 545 (Facile)                                    
Allegro – Andante – Rondo

Antonio Vivaldi (1678–1741)    
Preludium, Courante Op. 1 č. 8

G. Ph. Telemann (1681–1767)  
Fantazie č. 4 B dur (z 12 Fantazií pro flétnu sólo)

Václav Návrat (1962)                    
Nocturno pro strýce a tetu (pro flétnu a kytaru)
(věnováno panu ministrovi kultury)

Jan Frank Fischer (1921–2006)
Canto honde
aneb Pláč nad ztrátou Granady pro flétnu a kytaru
Moderato – Sostenuto – Con motto, ritmico

Jiří Jirmal (1925)
Baden Jazz Suita
Simplicitas – Berceuse – Rondo a la samba

Gabriel Fauré (1845–1924)
Pavana Op. 50 pro flétnu a kytaru

Václav Riedlbauch (1947)
Paralela k holandské písni
„De herdertjes lagen bij nachte“

Heitor Willa-Lobos (1887–1959)
Bachianas Bratileiras č. 5
Choros č. 1

Na úvod krátce promluvil ředitel hudební společnosti České doteky hudby Bc. Miroslav Matějka. Kromě komentáře k současné situaci připomenul úmrtí vnuka skladatele, jehož jméno Dvořákův festival nese, a kterého média znala jako Antonína Dvořáka III.. Matějka přečetl mimo jiné část posledního rozhovoru, který Antonín Dvořák III. poskytl časopisu Interview. Ti, kdo starého pána, oslovovaného blízkými Toníček, znali, vzpomněli na příjemné chvíle s ním. Já sám například na to, jak jsem žertoval, když si skladatelův vnuk o letošních vánočních svátcích ve Španělském sále posteskl, že nepřečte bez brýlí program, nebo když jsem tady na Sychrově před několika lety měl tu čest sedět vedle něj v první řadě v Oranžerii na konci zámecké zahrady na skvělém koncertu orchestru České doteky (uměl. vedoucí Pavel Fischer).

Čtvrtá skladba v pořadí s názvem Nocturno pro strýce a tetu bylo dílo takřečeno na objednávku, totiž impuls vznikl při debatě na řečené schůzce správní rady o tom, jak by se měl kontext Dvořákova koncertu připomenout. Skladbu „věnovanou panu ministrovi kultury“ složil Václav Návrat, umělecký vedoucí komorního souboru Antiquarius  Quartet (popř. Antiquaris Consort), který rovněž vystoupil několikrát na festivalech hudební společnosti České doteky hudby, naposledy v projektu Jarek Nohavica zpívá Mozarta (kostel sv. Šimona a Judy, 28. 12. 2016), kde Antiquarius Quartet doprovázel zpěváky v Mozartově opeře Bastien a Bastienka, K 46 b, a Václav Návrat byl rovněž autorem úprav Mozartovy hudby, ale i Nohavicových písní).

Některé skladby jsme v podání Gran Duetta Concertante mohli slyšet při některé z předchozích příležitostí, některé z nich také jeden či druhý hudebník okomentoval. O vzniku skladby Cante hondo (Hluboký zpěv) Jana Franka Fischera pohovořil Miloslav Klaus, vznikla při příležitosti pětistého výročí památného roku 1492. Skladatel vyslovil přání, aby byl jeho komentář ke skladbě při každém jejím provedení na jevišti uveden, a tak se také stalo.

Poté se kytarista ještě rozhovořil o skladbě Baden Jazz Suite, díle jeho profesora na konzervatoři Jiřího Jirmala. Nejedná se o „lázeňskou suitu“, jak někdy hudební kritici uvádějí, první slovo názvu se vztahuje ke jménu brazilského kytaristy Baden Powella de Aquino (1937-2000), zkráceně Baden Powell. Ten nemá nic společného s vojákem a zakladatelem skautského hnutí Robertem Badenem-Powellem (1857-1941), kterého najde vyhledávání Wikipedie. Vlastně ano, otec jazzového hudebníka dal svému synovi jméno právě po něm. Profesor Jirmal měl s Badenem Powellem podobný osud, při autohavárii si doživotně zranil pohybové ústrojí na palci, což je pro kytaristu fatální událost. Miloslav Klaus pochválil České doteky hudby, že se věnovaly legendě české kytarové hry, když Jirmalovi uspořádaly jubilejní koncert k jeho devadesátinám v Sukově síni Rudolfina (byl jsem při tom, recenze zde). Dnes je mu dvaadevesát, je stále čilý a vystupuje na pódiu a Miloslav Klaus hraje jeho skladby.

Baden Jazz Suite byla jedna ze skladeb, kdy na jevišti nebyli oba hudebníci. Podobně už předtím odešel Miloslav Klaus do ústraní a sóla se ujal Jan Riedlbauch ve skladbě Georga Philipa Telemanna. Jan Riedlbauch posléze okomentoval skladbu svého staršího bratra Václava (někdejšího ministra kultury, rovněž generálního ředitele České filharmonie, umělecký šéf opery Národního divadla, profesora na Hudební fakultě HAMU v Praze), který skladbu Paralela napsal v roce 1991 na objednávku holandského sběratele, který se posléze seznámil i s třetím Janovým bratrem, malířem Rudolfem, holandská píseň je vánoční koleda, jejím autorem je Joseph Alberdingk Thijm  (1829 – 1889).

Koncert souboru, jehož název vznikl podle stejnojmenné skladby Maura Giulianiho, a který působí od roku 1981, byl, jako vždy, pozoruhodným a příjemným uměleckým zážitkem tentokrát nedělního dopoledne, pestrý program ve skvostném prostředí zámecké galerie naplnil i titulní formulaci koncertu. Trochu na mě padla melancholie.

https://www.ceskedotekyhudby.cz/tvare-festivalu?lightbox=i68vl

https://www.dvorakuvfestival.cz/festival
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/gran-duetto-concertante-v-nymburku/

https://de.wikipedia.org/wiki/Baden_Powell_de_Aquino

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_herdertjes_lagen_bij_nachte

Jan K. Čeliš / Čtení o koncertech
Psáno pro České doteky hudby

Zpět