Turistickým motoráčkem z Jičína do Libuně

24.04.2011 11:58

Jednoho dne mi zavolal pan Bohuslav Augusta s informací o tom, že skupina přátel železnice provozuje motoráček, který o svátcích bude jezdit z Lysé nad Labem přes Nymburk a Mladou Boleslav do Turnova, a že by bylo fajn, kdyby mohl jet až do Jičína. Nicméně celá věc se odvíjí od určité participace města. Reagoval jsem okamžitě. Přesně toto by se mělo všemi způsoby podpořit. Jičín je město, jehož potenciál není a nebude v těžkém strojírenství, nýbrž v turismu.
Vzpomínám na zážitek z dětství, který se mi na celý život nezapomenutelně vryl do paměti. Když jsem jel poprvé s babičkou vlakem do Bílého Potoka (v Jizerských horách), tedy na trase z Jičína do Turnova, zjevila se mi mezi stromy v oboře na zlomek vteřiny Valdštejnská loggie. Posléze vlak objíždí širokým kruhem vrch Zebín, jakoby snad byl stvořen k tomu účelu, ne abychom se dostali do Železnice, Libuně a Turnova, ale abychom si prohlédli kopec, který je dominantou jičínské kotliny, pěkně ze všech stran.
Když jsem dnes seděl v Boleslavském motoráčku a jel jsem touto trasou, tak jsem si s těmi nadšenci povídal přesně o těchto věcech. Vlaky už dnes neslouží k tomu, aby dopravovaly lidi do práce. Proto se zdá racionální, když se méně frekventované lokální tratě zruší. Jenže to racionální není. Turistika dnes už dvacet let nefunguje především jako záležitost poznání, nýbrž jako zážitek. A cesta vlakem je přesně takovým zážitkem. Zážitkem, který nemůže žádný jiný způsob dopravy, ani autobusy ani přeprava osobními auty, nahradit. Železnice vznikaly v historii v interakci s českou krajinou, spolupodílely se na jejím vnímání, modelovaly vědomí o ní. Jsou tedy její součástí, součástí její kulturní podoby.
Proto je rušení lokálních tratí barbarství a omezenost, ekonomický primitivismus. Kulturní hodnotu nelze spočítat v účetním výkazu, kromě toho tento výkaz vykazuje jen dílčí finanční rozvahu celku, nevypovídá už o dalším kontextu, totiž možnostech rozvoje kraje, kterému rozvoj turistiky může přinést řadu i ekonomických výsledků.
V zahraničí, například ve Švýcarsku či Německu si už touto etapou primitivního ekonomismu prošli a pod zastřešením pojmem „turismus na kolejích“ (přesněji „na dráze“, Bahntourismus) přehodili výhybku, totiž uvědomili si možnosti změny funkce železnice (umfunktionieren), která může sloužit jiným účelům než pro které byla původně určena, zachraňují staré tratě, drážní soupravy i nádražní budovy. Tratě uzpůsobili novému důvodu pro jejich existenci, turistice, jednotlivé stanice se staly místy východisek výletů do hor, ze starých nádraží se stala regionální muzea.
Z party nadšenců kolem vláčku, který měl dojet až do Jičína, se vyklubal tým naprostých profesionálů, kteří mají všechny tyhle věci v hlavě srovnané. Pochopili, že vedle onoho prvotního nadšení (dělat věci srdíčkem), je nezbytná právě profesionalita, to znamená nejen technické fandovství, ale i například znalost legislativy, manažerské schopnosti vytvářet projekty a domýšlet je do pragmatických detailů. To je to, co mi mnohde právě u záležitostí, kde by to bylo potřeba, zoufale schází, a kde se po desetiletí zoufale potýkám s amatérismem. Na jedné straně bezostyšná exploatace přírody či kultury s jediným cílem maximalizace zisku, na druhé straně neschopné diletantství. Když se někdo pokusí obojí spojit – tak to totiž snad jedině může opravdu fungovat – je napadán z obou stran, že se zpronevěřil, nebo že je naopak hlupák a mohl vydělat víc atd.
Když se podíváte na stránky Klubu železničních cestovatelů, pochopíte, že právě na tuto nevraživost i tito nadšenci pro železnici už častěji narazili.
Zmiňuji tuto stránku věci s vědomím, že právě s touto myšlenkou nebudou všichni souhlasit či ji budou považovat za zbytečnou vzhledem k tématu, o kterém píšu.

V každém případě tady uvádím webové stránky této organizace, pár dalších, o nichž se domnívám, že s naším tématem souvisí, a rovněž odkaz na galerii na Rajčeti, kde jsou publikovány fotky, které jsem 2x. 4. na trase z Jičína do Libuně udělal. Nepodařilo se mi vystihnout ten zlomeček vteřiny a nezachytil záblesk Valdštejnské loggie. Vlak totiž nepřibrzdil, jako když zastavuje ve Valdicích. To by bylo o sekundu víc času.

Klub železničních cestovatelů
www.kzc.cz , www.zvlastnivlaky.cz

Přijměte pozvání na první slavnostní výjezd nového výletního vlaku pro turisty a občany Středočeského kraje a Prahy pod názvem Boleslavský motoráček, který Vás odveze do turistických atraktivních oblastí Kokořínska, Mladoboleslavska a Českého ráje.

Boleslavský motoráček vyjíždí v provozní sezóně 2011 poprvé. Jezdí o vybraných státních svátcích, zahajuje na velikonoční víkend 23. 4. 2011. Ve vlaku platí tarif a jízdné KŽC Doprava, s.r.o. a ČD, a.s.

Motoráček Vás zaveze do atraktivních turistických oblastí Kokořínska a Českého ráje, kde zve k návštěvě mnoho přírodních a kulturních památek. Vlak jezdí z Lysé nad Labem přes Mělník, Mšeno, Mladou Boleslav, Dolní Bousov, Libuň do Jičína a zpět přes Mladou Boleslav a Nymburk.

Soupravu vlaku budou tvořit 4 historické motorové vozy; z nichž bude jedním vozem je originální barový vůz BIXOVNA s lahodným nymburským ležákem Postřižinského pivovaru na čepu. Níže jízdní řád, takže přistupte a vystupte, kde se Vám to hodí, nebo zůstaňte po celou dobu v soupravě.

(Text pozvánky. Na stránkách Klubu železničních cestovatelů je první jízda avizována v článku
http://www.kzc.cz/index.php?action=60001&BLOCK_NOVINKY=1&novinka=131 )

Na stránkách je popsána struktura jednotlivých složek celé organizace (zastřešující zájmové sdružení, eseróčko a dopravce, viz v čl. Historie klubu), vyznačující se profesionalitou a promyšleností, odpovídající požadavkům 21. století. Ještě jednou bych rád zdůraznil rozdíl mezi pouhým nadšením „šotoušů“, které ovšem zůstává, a široce založenými aktivitami, které zahrnují záchranu lokálních tratí, kterým hrozí uzavření, provozování nostalgických historických motoráčků a parních vlaků, vydávání časopisu, organizování setkání, to vše ve společenství profesionálů, přátel dráhy a dobrovolných spolupracovníků.

Pár článků o záchraně železničních tratí a železniční nostalgii u nás:
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_%C4%8Cesk%C3%A1_Kamenice_-_%C4%8Cesk%C3%A1_L%C3%ADpa
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_%C4%8Cesk%C3%A1_Kamenice_-_%C4%8Cesk%C3%A1_L%C3%ADpa
http://www.rozhlas.cz/kv/zpravodajstvi/_zprava/regionalni-trat-krasny-jez-loket-ma-nadeji-na-zachranu--883017
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/szdc-necha-zmodernizovat-dreziny-za-pul-miliardy
http://www.iidol.cz/stranky/15:nostalgie.html
http://www.rajnet.cz/web/zobraz.asp?id=618
http://www.szndc.nolimit.cz/
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003037-Nejen-zeleznicni-nostalgie-pod-Tichymi-vrchy-dil-prvni/
http://www.kzc.cz/osobni_doprava_vyletni_vlaky/cz::action:31101

Termín šotouš
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0otou%C5%A1
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/%C5%A0otou%C5%A1
http://www.sedmicka.cz/brno-vyskov/clanek?id=244226
http://www.e-kniha.com/proc-se-fanouskum-zeleznice-rika-sotous.html

Příklady ze zahraničí. Na německých webových stránkách se hovoří o padesáti letech hnutí historických železnic, o přijetí lobistické skupiny do registru spolkového sněmu (významná záležitost, která může ovlivnit záchranu historických tratí atd.) tuším v roce 2002. Mají střechové organizace, které se starají o celou problematiku.
Spolek německých muzeálních a turistických tratí
http://www.vdmt.de/
Stránka historických tratí a autobusů v Německu, Rakousku a Švýcarsku
http://museum.bahnen-und-busse.de/
Zážitková turistika jakožto koncept využití historických tratí
http://www.rhb.ch/
http://www.rhb.ch/Glacier-Express.34.0.html

Články na stránkách jan-k-celis.webnode.cz
http://jan-k-celis.webnode.cz/news/vlacky/
http://jan-k-celis.webnode.cz/news/bernina-expres-slavi-letos-100-let/

Galerie snímků z mé jízdy Boleslavským motoráčkem 23. dubna 2011 z Jičína do Libuně na Rajčeti
http://jankcelis.rajce.idnes.cz/Boleslavskym_motorackem_z_Jicina_do_Libune/

Zpět