Třeboňská hudební setkávání

30.09.2015 15:45

Třeboňská hudební setkávání

třeboňská témata

Měli jsme tak trochu štěstí. Souběh termínů našeho hudebního soustředění (Podkrkonošského symfonického orchestru) ve dnech 17. – 23. srpna 2015 se krylo s mistrovskými kurzy, nazývanými Třeboňské letní setkávání. Již první den jsem narazil na plakátech na ohlašovaný koncert Soni Červené, který se konal 20. srpna v Divadle J. K. Tyla právě v rámci festivalu Třeboňská letní setkávání. Není to omyl, konalo se obojí – festival i mistrovské kurzy, letos 19. - 23. srpna 2015, jakožto třetí ročník. Zprávu nicméně přinesl náš violoncellista Pepa Mlčoch s tím, že tam někoho zná a půjde se tam podívat. Když jsem si pak na vstupních dveřích ZUŠky v Hradecké bráně (musel jsem si to teď ověřit, trochu se mi to plete – Budějovická, Svinenská, Novohradská, brány jsou prostě „fenomén Třeboně“) přečetl program a jména lektorů, jimiž byli letos

Vilém Veverka (hoboj)
Petr Nouzovský (violoncello)

Petr Paulů (kytara)
Ladislav Horák a Jörgen Sundeqvist – (akordeon)
Matouš K. Řeřicha – výtvarný kurz,

nadskočil jsem tak trochu, a že se tam půjdeme vypravit. Takové hvězdné obsazení, jeden z nejlepších našich violoncellistů, akordeonista Ladislav Horák, kterého jsem fotil na koncertu s Jaroslavem Svěceným a Miloslavem Klausem předloni v Mladé Boleslavi, personální ředitel pražské konzervatoře, a Vilém Veverka, kterého jsem sice neznal, ale – po prvních tónech v Lázních Aurora, trochu předbíhám – jsem byl nadšen jeho hrou…  S Jarčou Petráskovou, s níž sedím v orchestru u pultu, jsme odpoledne vyrazili přímo do kurzů, tiše jsme si sedli v sále, kde probíhala lekce Petra Nouzovského, který se věnoval šikovné mladé violoncellistce, a po jejím skončení jsme šli pozdravit. Pan profesor hned věděl, když jsem říkal Danda Petrásek, Jarušky syn, ahá, znám,  Ančerlovo kvarteto, vidíš, nemuselas mít obavy.

Večer nás pak několik šlo na zmíněný koncert v Lázních Aurora, kde hlavním interpretem večera byl pochopitelně zahraniční host Jörgen Sundeqvist a s ním vystoupili Ladislav Horák, Vilém Veverka i Petr Nouzovský (a rovněž, na webových stránkách Třeboňsko.cz neuvedeno, i Petr Paulů). Program byl sestaven ze současné hudby, řadu z interpretů Sundeqvist osobně znal či zná, jak to publiku vyprávěl ve vtipných komentářích u jednotlivých skladeb.

Přepisuji z programu (s drobnými grafickými úpravami):

Jörgen Sundeqvist / Švédsko
Česká i skandinávská hudba
Pátek 21. 8. 2015 v 19 hodin
Společenský sál Lázní Aurora

spoluúčinkují
Vilém Veverka (hoboj)
Petr Nouzovský (violoncello)
Petr Paulů (kytara)
Ladislav Horák (akordeon)

Program
Eduard Douša – Pět sonetíků
Richard Rodgers (A. Galla-Rini) – Sound of music
Hugo Alfvén (arr. J. Sundeqvist) – Saa tag mi hjerte
Wilhelm Peterson-Berger (arr.  J. Sundeqvist) – Nachspiel
Salvadore Bacarisse – Romanza (kytara a akordeon)
Matyas Seiber – Introdukce a Allegro (violoncello a akordeon)
Eugene Ettore – Valse
John Gart – Prelude
Laci Boldemann – 4 krátké skladby
František Brož – Chromatické variace
Astor Piazzolla – Oblivion (hoboj a akordeon)
Luciano Fancelli – Kubánské akvarely (akordeonové duo)

Druhý den jsem (orchestr zkoušel, takže jen na chviličku) nahlédl na nádvoří Knížecího pivovaru Bohemia Regent (nachází se naštěstí jen pár kroků od zámku, kde jsme byli ubytování a zkoušeli my) a zastihl alespoň závěr koncertu frekventantů mistrovských kurzů. Chtěl jsem původně jít ještě na jejich nedělní závěrečný koncert, ale to se mi už nepodařilo (nechtěl jsem si nechat ujít oběd s několika přáteli, kolegy v orchestru, v proslulé rybí restauraci Šupince), ale v sobotu jsem si alespoň poslechl prezentaci kurzů v odpoledním bloku na krytém pódiu na náměstí, která byla zároveň součástí programu Rybářské Třeboně. Orchestr řídil Ladislav Horák, ze sólistů mě (a asi všechny) zaujal Martin Kot ze ZUŠ Napajedla, který vyhrál už ústřední kolo soutěže ZUŠ ve hře na akordeon v Pardubicích v roce 2013 a o němž jsem v jednom novinovém článku našel informaci: Dvanáctiletý akordeonista Martin Kot má již za sebou celoevropské finále Eurovision, koncerty s Václavem Hudečkem či brněnskou filharmonií.

Nahlížím ještě do letáčku Třeboňských letních setkávání, z něhož můžu kompletovat představu o průběhu kurzů:

18. 8. Příjezd účastníků J, ubytování, slavnostní zahájení v sále ZUŠ v 19.00 hod.
19. 8. – 22. 8 Lekce účastníků s lektory, semináře
20. 8. Zahajovací koncert se Soňou Červenou v Městském divadle v 19 hodin‘
21. 8. Koncert Jörgena Sunderqvista (Švédsko) v Lázních Aurora v 19 hodin
22. 8. Koncert v městském pivovaru v 18 hodin
23. 8. Závěrečný koncert v sále ZUŠ v 13 hodin, odjezd domů (smajlík, který ale neumím napsat).

Z webových stránek:
Spolupořadatelem akce je ZUŠ Třeboň. Třeboňská letní setkávání jsou podpořeny Jihočeským krajem, Městem Třeboň, Nadací ČHF a Nadací Život umělce.

A ještě, ačkoli jsem na samotném koncertu nebyl, zmínka o programu Soni Červené, který se konal v rámci festivalu Třeboňská letní setkávání (přepsáno z jednoho programu:

Ve čtvrtek 20. srpna 2015 se v třeboňském Divadle J. K. Tyla představí pěvecká legenda Soňa Červená v programu Česká i světová tanga za doprovodu souboru Bona Fide Tango.

V programu zazní tanga těchto autorů:
Aleš Březina, Augustin Bardi, Rosita Mělo, Julian Plaza, Ángel Villoldo, Osvaldo Pugliese, Pedro Lurent, Aníbal Troilo, Astor Piazzolla, Jiří Červený.

Odkazy

https://letni-hudebni-kurzy.webnode.cz/kytara-akordeon-hoboj-violoncello-kurzy/
https://www.trebonsko.cz/trebonska-letni-setkavani-2015

https://www.trebonsko.cz/mimoradny-koncert-pevecke-legendy

Martin Kot
https://magazin.aktualne.cz/obrazem/foto-zazracny-akordeonista-martin-kot/r~88d3bd54d2d811e485d7002590604f2e/

Moje fotky na Rajčeti
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Trebonska_hudebni_setkavani_Trebonska_temata/

 

Zpět