The Four Tops - Reach Out I´ll Be There

12.05.2016 21:30

The Four Tops - Reach Out I´ll Be There

příběhy legendárních hitů

Ještě po půl století – a to doslovně, nahrán byl v roce 1966 – překvapí razance, s jakou po celkem nenápadném intru nastoupí zpěvák The Four Tops v songu Reach out I´ll Be There, který tak působí, jako by byl nahrán včera. Pro The Four Tops charakteristický rytmus, který neakcentuje pouze druhou, ale i první dobu, je součástí soundu Tamla Motown, jak se označuje charakteristický styl této nahrávací společnosti v šedesátých letech, který představuje nepřehlédnutelnou specifickou polohu soulové muziky. I v odstupu času si uvědomujeme, jak klíčovým prvkem celé té řady skvělých muzikantů, byla invenční energie – vždyť z této líhně vzešly, ještě v době, kdy se tento styl dobově vyčerpal a byl nahrazen jinými přístupy, takové osobnosti jako Michael Jackson (který v té době coby nejmladší působil v kvintetu Jackson Five), Steve Wonder, úspěšný ještě na turné 2015, Dione Warwick a celá řada dalších hvězd. Brian Holland, jeden z určující trojice Holland-Dozier-Holland, byl autorem songu Please Mr. Postman, interpretovaného dívčím kvintetem (rovněž typická formace té doby vedle trií jako The Supremes či kvartet jako třeba právě Four Tops) The Marvelettes, známého ale pak jako jedna z raných písní Beatles.

The Four Tops vznikli v roce 1953, ovšem pod názvem Four Aims, v sestavě Renaldo „Obie“ Benson, Abdul „Duke“ Fakir, Lawrence Payton a Levi Stubbs. V roce 1956 dostali nahrávací smlouvu u Chateau Records a nahráli své první desky. Brzy nato se přejmenovali, tak jak je známe, důvodem bylo, aby nebyli zaměňováni s Ames Brothers, poválečným vokálním kvartetem. Na turné doprovázeli Billy Eckstina, jazzového zpěváka, trumpetistu, pozounistu a kytaristu, a vystupovali v předprogramech např. Counta Basieho. V roce 1964 se dostal na dobrá místa v žebříčcích jejich singl Baby I Need Your Loving. Až do konce osmdesátých let pak měli řadu úspěšných nahrávek. V osobním životě Four Tops je zajímavá příhoda s letem Pan American PA103, který si zabukovali na zpáteční cestu z Německa do USA. Naštěstí let zmeškali. Byl to totiž onen Boeing 747 (Jumbo-Jet), který explodoval při bombovém útoku známém jako Lockerbie. Přišlo při něm o život všech 259 pasažérů a jedenáct obyvatel městečka Lockerbie.

Reach Out I´ll Be There je jeden z prvních velkých hitů skupiny, následoval po songu I Can´t Help Myself z předchozího roku, který byl prvním známým hitem Four Tops. Skupina zvyklá na úspěch byla bohatě zásobená autorským týmem Holland-Dozier-Holland. Lamont Dozier začal hrát na piano nějaké přechody z moll do dur, nakonec kompletoval melodii a začal s prací na textu. Tam, kde slova chyběla, doplňoval náhradní slabiky, která pak Eddie Holland kompletoval. Autoři se orientovali na vyprávěcí styl Boba Dylana, hlavní zpěvák Levi Stubbs měl víc křičet než zpívat, stejně jako u shout-blues. O několik dní později vznikla ve studiích Tamla Motown nejdříve rytmická a hudební stopa. Eddie Holland pak udělal demonahrávku, aby se zpěvák mohl orientovat v aranžmá. Stubbs byl baryton s přesahem do tenoru a ve skladbě se dostával na hranice svých možností. Tenor Duke Fakir pak musel nejvyšší tóny bez přechodu zazpívat falzetem. Hudební aranžér Paul Riser pak nechal dohrát smyčce s klasickou harmonií. Stejně jako celá řada titulů Tamla Motown byla i tahle písnička vlastně na tři akordy, ale silně orientovaná na gospel.

Doprovodný sbor tentokrát nebyl sestaven ze studiových zpěváků jako obvykle, nýbrž byli angažováni herečka a zpěvačka Telma Hopkins a Joyce Vincent, kteří později vytvořili s Tony Orlandem skupinu Down. Vedle naléhavé, empatické melodie zazněly tóny flétny a pikoly. Tu nahrála Dayna Hartwick, a byla to její první nahrávka vůbec – ve třinácti letech. O dominantní protimelodii v basu se postaral James Jamerson, studiový hráč, který nahrával s Tamla Motown, perkuse nahrál Norman Whitfield a bicí Benny Benjamin a Richard Allen.

Textově se jedná o milostný vztah, v němž muž ujišťuje svou partnerku, že se na něj může spolehnout i v horších časech. Původně počítali Four Tops s tím, že to bude na albu skladba do počtu. Berry Gordy, zakladatel a vlastník nahrávací společnosti byl naopak přesvědčen, že se jedná o potenciální hit. A měl pravdu. Dva týdny na špičce americké hitparády, milion prodaných výlisků atd. atd. V následujícím roce vydali Four Tops album s názvem Reach Out, v němž umístili song na první místo v playlistu.

https://de.wikipedia.org/wiki/The_Four_Tops

https://cs.wikipedia.org/wiki/Four_Tops
https://de.wikipedia.org/wiki/Reach_Out_I%E2%80%99ll_Be_There

https://www.youtube.com/watch?v=KnDm3qr1Knk

Zpět