Sergej Prokofjev, Klavírní koncert č. 3
23.01.2013 02:12Sergej Prokofjev, Klavírní koncert č. 3
díla ruské moderní hudby
Klavírní koncert č. 3 C dur, op. 26 komponoval Sergej Prokofjev v letech 1917 až 1921, premiéra se konala 16. prosince 1921 v Chicagu s autorem jako sólistou. Tato skladba patří k nejméně náročným na pochopení; ve srovnání s předchozím druhým klavírním koncertem se zřekla komplikovaných disonancí a je bohatá na hudební nápady. Dodnes se těší velké popularitě – například v roce 2007 byla na Čajkovského klavírní soutěži uvedena dvěma nejlépe oceněnými klavíristy. První uvedení v Chicagu bylo přijato s rezervou, teprve na pařížské premiéře v roce 1922 (dirigent Sejgej Alexandrovič Kusevickij, sólista Prokofjev) bylo dílo publikem přijato.
Skladba má tři věty:
1. Andante Allegro
2. Tema con variazioni, Andantino
3. Allegro ma non troppo
První větu otvírá lyrická melodie podaná klarinety a převzatá smyčci, náhlý běh staccato pak vyvrcholí podobným nástupem klavíru. Od tohoto okamžiku vyzařuje hudba silnou rytmickou vitalitu. Po neustálém stupňování síla poleví. Vedlejší groteskní téma uvedou hoboje a opakuje a variuje klavír. Místo opakování hlavního tématu následuje poměrně krátká pasáž, která přejde k provedení.
To začíná počáteční lyrickou myšlenkou, nově uvedenou orchestrem, tentokrát ovšem ve fortissimu. Klavír ji pak romanticky zpracovává, a poté převádí k relativně jednoduchým akordickým rozkladům. Staccato jako na počátku je nyní přeneseno na klavír a vede k repríze. Ta ovšem velmi rychle nabude groteskních rysů.
Druhá věta je téma v e moll s pěti variacemi a nakonec opakováním tématu. Uvádějí jej flétny a hoboje v podobě gavotty. V této čistě orchestrální epizodě se uplatňuje Prokofjevova genialita hlavně v oblasti instrumentace. Po představení tématu orchestrem následuje pomalé provedení klavírem v první variaci, trylek s glisandem je narážka na klarinetový začátek Gershwinovy Rhapsody in Blue. Druhá variace sestává většinou z velmi rychlých stupnic a akordických rozkladů, třetí charakterizují ostré disonance, synkopovaný rytmus a rozložení tématu, tak že je takřka k nepoznání. Čtvrtá variace je dialog klavíru s orchestrem (Andante meditativo), zmírá v pianissimu, z něhož vystoupí dvojdílná pátá variace: groteskní veselý dialog a zrcadlení tématu ve velké akordové mohutnosti.
Pro třetí větu je charakteristická brilantní, postupně stupňovaná virtuozita. Po zvláště virtuózním začátku a meditativní pasáži a romantické části připomínající střední část poslední věty 2. klavírního koncertu následuje repríza končící finálem furioso.
Třetí Prokofjevův klavírní koncert je jeho nejčastěji nahrávaným koncertem. Bylo by možné věnovat se nahrávkám v samostatném příspěvku, v němž by padla řada zvučných jmen.
Yuja Wang
https://www.youtube.com/watch?v=KDfGBmbNbMw
Koninklijk Concertgebouworkest / Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Daniele Gatti
Yuja Wang, piano
Sergei Prokofjev: Pianoconcert nr.3 op.26
3 oktober Concertgebouw Amsterdam
(Holandský kanál AVROKLASSIEK:)
The most beautiful classical music, live concerts recorded in HD by the Dutch Public Broadcasting Organization AVRO.
Martha Argerich
https://www.youtube.com/watch?v=wQaO7v1d1ng&list=PL874580E43FD87F03
(playlist, 3 videa)
Sergei Prokofiev: Piano Concerto No.3 in C major Op.26
- I. Andante
- II. Tema con variazioni
- III. Allegro ma non troppo
Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI
Tugan Sokhiev, Conductor
27th March 2008
Live at Auditorium Rai Arturo Toscanini, Turin
———
Zpět