Šchiou Siao-lung / Rudý démon

14.07.2012 18:32

Kniha Rudý démon čínského spisovatele, který se narodil v Šanghaji a do Šanghaje také situuje své romány s vrchním inspektorem Čchenem, je už na obálce označena jako „detektivní román“. Ostatně obálky v českém vydání v nakladatelství XYZ mají i u ostatních knížek „s inspektorem Čchenem v hlavní roli“ (zadní záložka avizuje Smrt ve stínu Mao Ce-tunga) stejnou grafickou podobu, vyznačenou už rozdělením obálky na horní část s černobílou fotografií a daktyloskopickým otiskem prstu se jménem autora a dolní část s názvem knihy a barevnou fotografií, doprovázenou řadou čínských znaků a „razítkem“ rudé hvězdy.

Největší filmová hvězda čínského filmu třicátých let Šang Jün-kuan tančila s velkým Maem a její dcera Čchien a vnučka Ťiao kvůli tomu byly pronásledovány. Po vydání knihy o soukromém životě Maa Oblak a déšť v Šanghaji je vrchní inspektor Čchen pověřen tím, aby zjistil, zda Šang své vnučce Ťiao nezanechala něco důvěrného o Maovi, něco natolik intimního, co by mohlo ohrozit jeho pověst, a nesmí se to proto dostat na veřejnost.

Odstavec z internetového portálu www.kosmas.cz, nabízejícího knihy, který je uveden i na zadní straně obálky knihy (dále se pak texty liší) zhruba vystihuje příběh rozvíjený na takřka třech stech stránkách knihy.

Řeknu tři důvody, co mně osobně (ale nebudiž to bráno jako zrazování od četby) vadilo při četbě. První věc je „redundance“, nadbytečnost opakování řady detailů v textu. To je samozřejmě dobrá věc při méně pozorném čtení či v okamžicích, kdy se vracíte k rozečtené knize za půl roku. Možná, že mi tato skutečnost trochu kazila požitek z četby proto, že jsem se s něčím podobným už setkal v jiných knihách čínských autorů, konkrétně jinak pozoruhodném románu Totem vlka Ťiang Žunga. Druhým důvodem je vysvětlování manýrů „velkého Maa“ coby neomezeného vládce, diktátora komunistické Číny. Je ovšem pravda, že je u nás „dvacet let po Sametové revoluci“ a že tady je celá generace čtenářů, pro které je tato záležitost historií a nikoli něčím důvěrně známým jako těm, kteří část života v totalitním režimu a jeho iracionalitě, nefunkčnosti a agresívní zvůli tehdejších funkcionářů prožili. Samozřejmě naopak je tu ozřejmován paradox, který vzdělaný člověk alespoň zběžně ví, že totiž ve státě, kde je stále mocenskou ideologií komunismus (v knize je řada zmínek o Náměstí nebeského klidu), byl na druhé straně ekonomicky spuštěn dravý kapitalismus. Třetí skutečností je skutečnost, že na prvních čtyřech pětinách, ne-li sedmi osminách celé knihy se vlastně nijak nepostupuje dál. Detektiv je sice stále v obraze (pořád se vysvětlují možné skutečnosti), ale nic není vyšetřeno, přestože jsou do akce zapojeny i další osoby, které Čchenovi pomáhají. Teprve na posledních pár stránkách je náhle vše vyřešeno, nakonec ovšem nikoli s happy endem, o který Čchenovi hodně šlo (vlastně to byl jediný vnitřní motiv, podobný jako u jednoho z jeho pomocníků, pro nějž podobný motiv byl celoživotním traumatem a důvodem, proč Čchenovi pomáhá, ale to nebudu prozrazovat).

Tak, možná jsem shromáždil negativa, ale znovu zdůrazňuju, že to je jen můj čtenářský pohled, pro ostatní může být knížka, třeba i z jiných důvodů, zajímavá. Například protože tak trochu prozrazuje, na jaké způsoby se dělá čínská kachna, či jiné detaily z dnešního života v velké zemi na Východě, úvahy o tradici zdejších panovníků atd.. Můžete to zkrátka číst třeba jako „víc než jen výbornou detektivku z života čínských papalášů“, jak to inzeruje článek na iDnes.cz.

https://www.kosmas.cz/knihy/166324/rudy-demon/
https://www.kosmas.cz/knihy/158066/totem-vlka/
https://www.daemon.cz/autor/6715/siao-lung-cchiou
https://kultura.idnes.cz/vic-nez-jen-vyborna-detektivka-ze-sveta-cinskych-papalasu-p3e-/literatura.aspx?c=A100116_101936_literatura_ob

Zpět