Saló aneb 120 dnů Sodomy

16.02.2011 23:44

Filmy za hranicemi…

Na první příčce hitparády ujetých filmů na portálu Sense of view s podtitulem Recenze neobvyklých filmů všech žánrů Pzn. 1 je film Piera Paula Pasoliniho Salò o le 120 giornate di Sodoma (Saló aneb 120 dnů Sodomy). Je to film, který překračuje všemožná základní „civilizovaná“ kritéria či kritéria „slušnosti“ a proto je mnohdy nepřijatelný pro část publika i odborné kritiky dodnes, přestože se hranice za dobu od jeho vzniku v roce 1976, tedy po pětatřiceti letech, zásadním způsobem posunuly. Přestože je dnes v umění a literatuře myslitelné leccos (připomeňme například některé autory americké židovské literatury, např. Chucka Palahniuka), u filmu je vždycky je ten „problém“, že zobrazuje to, co je v románu vyjádřeno slovy, explicitním obrazem.

Tehdejší skandál, který se kolem filmu odehrál, vyvolala především přemíra sexuálních excesů a děsivého násilí vůči bezbranným dětem. Film volně vychází ze stejnojmenného literárního díla  markýze de Sade, transponovaného do fašistické Itálie roku 1944. Je to parabola zdánlivě neomezené moci vládnoucí vrstvy, která si myslí, že si může dovolit dělat zcela, co chce. Čtyři italští fašisté (Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi, Umberto Paolo Quintavalle, Aldo Valletti), kteří se ale málokdy oslovují jmény, spíše tituly, zdůrazňující jejich vysoké postavení (pane prezidente, Vaše Excelence aj.) unesou několik chlapců a dívek a zavezou je do jedné vily a tam je nutí do (homo)sexuálních praktik, přitom je ponižují a dehonestují. Ostrost kontroverze, která platí do dneška, nevyplývá pouze z radikálnosti zobrazení, ale především z toho, že osud týraných dětí nepřináší ani jiskřičky naděje. Jsou vytrženy ze svých rodin, kdo by chtěl uprchnout, byl prostě zastřelen.  Dokonce ani přelet válečných letadel nad vilou nepřináší žádnou naději. Děti jsou prostě vydány na pospas zvěrstvům v uzavřeném prostoru (ten je vždy součástí hororů, i když tady bych takto žánrově film neoznačil) a není jim pomoci.
Stránky zmíněného portálu, z něhož čerpám rovněž informace, formulují výstižně: „Průběh děje se odvíjí ke konstantně dprimujícímu panoptiku lidské nízkosti, podlosti, dekadence, zlovůle, šílenství, násilí, smrti a totální izolace.“ Pzn.2 Je jen na divákovi, jak je schopen se s touto extrémní polohou vyrovnat.

Pzn. 1 Sense of view, Reviews ungewöhnlicher Filme aller Genres
https://www.senseofview.de/
Pzn. 2 Der Verlauf der Handlung entwickelt sich zu einem konstant deprimierenden Panoptikum aus menschlicher Niederträchtigkeit, Dekadenz, Machtwillkür, Wahnsinn, Gewalt, Tod und totaler Isolation

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pier_Paolo_Pasolini
(zde je pouhý přehled, více informací na anglické stránce)
https://www.kfilmu.net/filmy.php?sekce=informace&film=salo-aneb-120-dnu-sodomy
https://dokina.tiscali.cz/salo-aneb-120-dnu-sodomy-50

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=xyl5DE5eRuM&feature=related 1. část
https://www.youtube.com/watch?v=lT8ko1ENiiw&feature=related 3. část
atd.
Knihy markýza de Sade
https://cs.wikipedia.org/wiki/120_dn%C5%AF_Sodomy
https://www.kmp.tul.cz/lide/hrus/clanky/120dnu.php
https://www.odaha.com/tomas-odaha/recenze/cetba/markyz-de-sade-120-dnu-sodomy
https://kultura.idnes.cz/de-sadeho-120-dnu-sodomy-vychazi-v-novem-nezkracenem-prekladu-pqz-/literatura.aspx?c=A090716_163732_literatura_efl

další kontext / seriál článků
https://dokina.tiscali.cz/clanek/sex-a-cenzura-ve-filmu-3996
https://dokina.tiscali.cz/clanek/sex-a-cenzura-na-filmovem-platne-prehled-clanku-6731

Zpět