Robert Schumann / Variace na jméno Abegg

08.04.2015 21:59

Robert Schumann / Variace na jméno Abegg
skladby Roberta Schumanna

V životě německého romantika Roberta Schumanna hrály velkou roli ženy. Dokládá to kontext řady skladeb, a exemplárním příkladem je hned první skladba, tedy označená opusovým číslem jedna: Abegg –Variationen, zkomponovaná v letech 1829 a 1830 a publikovaná pod názvem „Thème sur le nom Abegg varié pour le pianoforte“. Základní motiv zhruba osmiminutového kusu v tříčtvrtečním taktu a F dur (až na Cantabile, které je v f moll) vychází ze jména dámy, jehož písmena odpovídají notám A – B – E – G – G. Jedná se o Mademoiselle Pauline Comtesse d’Abegg, která ovšem – jsme v době romantismu a u Roberta Schumanna, který se po celý život pohyboval mezi fiktivními bytostmi – ve skutečnosti neexistovala. Je ale nicméně pravděpodobné, že existovala tajemná dáma jménem Meta Abegg, její křestní jméno ale rovněž znělo jinak. „Meta“ je totiž přesmyčka za „téma“, Schumann si opět hraje se znaky a symboly. Říká se, že se s ní Schumann setkal na jakémsi plese.

Skladba sestává ze čtyř částí:
     Thema (Animato)
     Variationen I–III
     Cantabile
     Finale alla Fantasia

Klade značné požadavky na klavíristu, některé části se hrají v rychlém tempu a obsahují technické těžkosti jako např. permanentní pohyby ruky po klávesnici v komplikovaných šestnáctinkových bězích i s tóny mimo stupnici, částečně s přidanými simultánními vrchními notami v téže ruce, nebo trylky určitými prsty, zatímco ostatní zároveň hrají dále.

Info
https://de.wikipedia.org/wiki/Abegg-Variationen

https://web.archive.org/web/20110105093147/https://www.berliner-philharmoniker.de/forum/programmhefte/details/heft/realitaet-und-idealistischer-traum/

Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=ko3expceBSw
(S. Richter, nahrávka z r. 1962, dá se dohledat celá řada dalších, nicméně…)

Zpět