Niccolò Paganini / Moto perpetuo

19.02.2015 23:24

Niccolò Paganini / Moto perpetuo
ďábelské kousky na houslích

Myšlenka stroje, který je „věčně v pohybu“, jak označuje jeho původní název perpetuum mobile (jeho kouzlo je ovšem v tom, že pracuje bez jakéhokoli zdroje vnější energie, pouze s počátečním impulsem, touha všech vynálezců, jejíž naplnění by navždy škrtlo z programu energetickou krizi), se objevuje v nejrůznějších podobách i v hudbě, kde znamená především takřka nekonečnou smršť tónů. Z řady skladeb, které tuto myšlenku převádějí do tónů (ten přítomný čas proto, že je to záležitost nejen hudby 19. století, kde se objevuje kromě celé řady dalších skladeb přímo v názvech skladeb Felixe Mendelssohna-Bartholdyho - Perpetuum mobile, op. 119, pro klavír, či Otokara Nováčka - Moto perpetuo Op. 11, ale i století minulého, jejichž výčet by zabral celou stranu, a dokonce třetího tisíciletí, neboť existuje album berlínské experimentální hudební skupiny Einstürzende Neubauten, natočené v roce 2004) je pravděpodobně skladba nejproslulejšího houslového virtuóza Niccola Paganiniho, který složil v roce 1820 skladbu s názvem Moto perpetuo. Ta potom doznala všemožných aranžmá a transkripcí, setkáme se s notami či nahrávkami pro violoncello, flétnu, kytaru, sólový klavír atd. Pozoruhodnou záležitostí je, když má tuto skladbu, kde běží tóny v šestnáctinách několik minut prakticky bez přerušení (na konci repetic se maximálně trochu zpomalí), interpretovat hráč na dechový nástroj. Ten pak musí umět zvláštní techniku dýchání, označovanou v angličtině circular breathing a v češtině cirkulační dýchání, která třeba trumpetistovi umožní hrát bez přestání (používají ji běžně hráči na didgeridoo).

Nás ale zajímá především původní, tedy houslové provedení skladby. Na internetu se mi nepodařilo najít příběh samotné skladby (musel bych se vydat do vědecké knihovny), jediné, na co jsem narazil, je skutečnost, že krátkometrážní animovaný film s tímto názvem (ovšem nikoli hudebním obsahem) z roku 1981 vyhrál Zlatou palmu na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes. Budeme se tedy muset smířit s excelentními nahrávkami, které se dají vyhledat, ať to je jich ta od Itzaka Perlmana či Yehudi Menuhina.

Info
https://en.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile

Noty
https://imslp.org/wiki/Moto_Perpetuo,_Op.11_%28Paganini,_Niccol%C3%B2%29

Itzak Perlman
https://www.youtube.com/watch?v=YMh5AlaFVzw
Stepan Grytsay
https://www.youtube.com/watch?v=8wa4ny4xZAk
Yehudi Menuhin
https://www.youtube.com/watch?v=dPRWshWq9E4
S notovým záznamem
https://www.youtubhttps://www.youtube.com/watch?v=XwjPvHaHODYe.com/watch?v=CFeTPDPPSUo

Zpět