Německý film

09.06.2010 01:49

Běžný český filmový konzument zná z německých filmů nejspíš různé detektivky s Schimanskim či „Autobahn-Polizei“, možná nějaký film s/o Marlen Dietrich a náhodně ještě dva-tři-čtyři jiné filmy – třeba v poslední době se hovořilo hodně o Pádu Třetí říše. Ovšemže podceňuji, to dává už to slovo „konzument“. Obzvláště mladí lidé jsou dnes – i díky počítačové technice – překvapivě filmově gramotní a znají leckterého Wima Wenderse či Toma Tykwera, některé herečky jako třeba právě Franku Potente etc. Ostatně Wenders byl v Čechách nedávno na filmovém festivalu. Přesto asi v gró bude záplava amerických filmů dost rozhodující, z evropských už dávno nemá ten zvuk jako před třiceti čtyřiceti lety film francouzský či italský nebo švédský. Německý film je z tohoto pohledu opomíjen, přestože německá filmová kultura patří k jedné z nejvýznamnějších a nejvýraznějších nejen v Evropě.

Proto bych v tomto článku, byť v té největší zkratce, dal pár tipů a poněkud rozevřel pohled. Filmovým znalcům se omlouvám za to zjednodušení.

Jsem v pokušení „heslovitě“ vybrat deset „základních filmů“, ale předem říkám, že tento formát nedodržím, už jen proto, abych nebyl nařčen, kterýže to důležitý film jsem vynechal.

Pražský student
Jeden z mála německých hodnotných filmů před první světovou válkou (1913) s Paulem Wegenerem, který hrál u Maxe Reinhardta,  v hlavní roli, natáčený v historických exteriérech Prahy. Pravděpodobně první horor vůbec (v německém filmu se pak žánr hororu zdárně rozvíjí, viz dále). Téma „stínu“ (event. dvojníka) se objevuje nejen u E. A. Poea, jak uvádí Wikipedia, ale je ze základních motivů v německé, ale i světové  literatuře (Dvojník u Dostojevského, Podivuhodný příběh Petra Schlemihla u A. von Chamisso atd., téma na samostatnou knihu).

Kabinet doktora Caligariho
Hororový film z roku 1920 (premiéra), expresionistický film (na plakátu styl drážďanské skupiny Most, skupina Bouře se podílela na výtvarné stránkce), plný šílenství a somnambulismu, vražd, řady překvapivých zvratů v interpretaci atd. Film s velkým vlivem na filmovou historii, zbožňovaný např. Timem Burtonem.

Upír Nosferatu
V originálu vlastně „Nosferatu, symfonie hrůzy“ (Nosferatu, Eine Symphonie des Grauens). Už to vypadá, že toto je článek o hororech. Není. Přestože vlastně tento film na motivy Brama Stokera Dracula založil onu upírskou tradici, kterou bychom mohli sledovat ve všech jejích peripetiích až do současnosti. Inspirovali se i takoví režiséři jako Jean Cocteau či Ingmar Bergmann. Neplést s českým filmem Upír Nosferatu (1979). A u nás jde až někam k současným muzikálům.

Metropolis
Dosud největší podívaná, science-fiction, byť v té době ještě němá. Ve své době časově neúnosně dlouhý, pozoruhodné jsou osudy jeho krácení a pokusů o rekonstrukci (153 minut 1927, 117 minut zkrácený 1927, 118 minut restaurovaný 2001, 145 minut restaurovaný 2010). Snad vůbec první film, který byl oceněn jako dědictví světové kultury UNESCO. Režie Fritz Lang, premiéra 1927. Restaurovaná verze 2010 při Berlinale v berlínském Friedrichstadtpalastu.

Modrý anděl
Jeden z prvních, a hned nejproslulejších německých zvukových snímků. Režie Joseph von Sternberg (1930), podle předlohy románu Heinricha Manna Profesor Neřád. Pravděpodobně nejproslulejší role Marlene Dietrich. Femme fatale. Ten, kdo je fanoušek naší herečky Adiny Mandlové, může porovnávat. Film byl uváděn dvojjazyčně, vedle němčiny též anglicky (premiéra v Londýně). Atmosféru filmu popisuje Wikipedie mj. slovy: „hlavní postava je v zajetí svých vášní a pudů, mravní úpadek hrdiny je vyjádřen prostředky kammerspielu, tedy soumračným interiérem pochybného šantánu, plného sexuálních symbolů, naklánějícími se stíny domů“, jinde se hovoří o lascívnosti a sžíravé ironii

Triumf vůle
Vzorový příběh o filmu a tvůrci poplatnému době, v tomto případě sloužícímu nacionálněsocialistické propagandě. Esteticky dokonalý (rafinované montáže a střihy, použití teleobjektivu a leteckých snímků pro nejrůznější perspektivu umocňující „řád“), eticky pochybný. Leni Riefenstahlová, režisérka, jejíž fotografie s Heinrichem Himmlerem či Adolfem Hitlerem nenechávají jakékoli pochybnosti, se po celý život tvářila, že tomu všemu nerozumí. Na druhé straně je její osobnost svým způsobem pozoruhodná. Po sedmdesátce si dělá potápěčské zkoušky, v devadesátičtyřech letech fotografuje žraloky, ve stovce se fotografuje s Nubijci, má natočený materiál k filmu o nich.

Rainer Werner Fassbinder a Nový německý film
Radikální proměna a síla kinematografie 60. let. V Čechách tzv. „nová vlna“, v Německu „Nový německý film“. Strohost a úspornost, mnohdy černobílé snímky v době, kdy se dávno točí barevné, předměstí, homosexualita, kritičnost… . Statičnost, dlouhé pasáže bez jakéhokoli zvuku či s jednou jedinou melodií během celého filmu. Sociologická filmová analýza, „estetická levice“, souvislost s Frankfutskou filosofickou školou. Filmy jako Katzelmacher či Hořké slzy Petry von Kantovél, některé podle vlastních her. Herečky jako Hana Schygulla, se kterou úzce spolupracuje (nedávno u nás v Čechách jako vzácný host).

Plechový bubínek
Oskarový film podle rozměrného románu Güntera Grasse z roku 1979 v režii Volkera Schlöndorffa, coby parabola vyrovnávající se s historickým proviněním německého národa. Oskar Matzerath, který se rozhodne, že nebude nadále růst a vrhne se ze schodů do sklepa. Jako šílený tluče do plechového bubínku, který jej provází dějinami. Schopnost hlasem tříštit sklo je rovněž pozoruhodnou metaforou grotesknosti, která vyzařuje z románové předlohy i záběrů filmu.

Nebe nad Berlínem
Vznášela se v nebi nad Berlínem a kdo jel okolo, mohl si ji prohlédnout. Okřídlená, byla nucena poletovat světem a nést anděla. Anděla, který byl nucen dávat lidem radost, když sám jí měl tak strašlivě málo. V člověčí podobě je však více vážená, a tak místo toho, aby se lidé stávali anděly, stávají se andělé neanděly. Vážená člověčí...myšlenka. Takto charakterizuje film recenze na níže uvedené adrese. Pozoruhodný scénář (s režisérem Wimem Wendersem Peter Handtke), pozoruhodné  obsazení (mj. Peter Falk, Nick Cave), černobílé zpracování. Čirá magie, kultovní film (1987).

Tom Tykwer
Film Lola běží o život je zajímavý řadou prvků, počínaje kombinací kresleného a hraného filmu, trojím průběhem téhož opakovaného děje, dynamičností i červenými vlasy hlavní představitelky hrané Frankou Potente. Tykwerovy filmy vždy vzbudí pozornost. Stejně tak jako u právě jmenovaného je to i s filmem Parfém: Příběh vraha.

Na českých stránkách Wikipedie toho nenajdeme mnoho:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahlov%C3%A1
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rainer_Werner_Fassbinder
http://cs.wikipedia.org/wiki/Wim_Wenders
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tom_Tykwer
zmínka je i např. o Maxu Reinhardtovi či Peterovi Weissovi
http://cs.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahlov%C3%A1
http://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Weiss
stránky německých režisérů
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:N%C4%9Bme%C4%8Dt%C3%AD_re%C5%BEis%C3%A9%C5%99i
o některých filmech
Upír z Nosferatu
http://cs.wikipedia.org/wiki/Up%C3%ADr_Nosferatu_%28film,_1922%29
Pád Třetí říše
http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1d_T%C5%99et%C3%AD_%C5%99%C3%AD%C5%A1e
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:N%C4%9Bmeck%C3%A9_filmy
My děti ze stanice ZOO
http://cs.wikipedia.org/wiki/My_d%C4%9Bti_ze_stanice_ZOO
Lola běží o život
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lola_b%C4%9B%C5%BE%C3%AD_o_%C5%BEivot

Film Předčítač sice není německý, ale je natočený podle německé předlohy.
http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ed%C4%8D%C3%ADta%C4%8D

Rovněž o německých hercích a herečkách by se něco našlo.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:N%C4%9Bme%C4%8Dt%C3%AD_herci
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:N%C4%9Bmeck%C3%A9_here%C4%8Dky

Marlene Dietrich
http://cs.wikipedia.org/wiki/Marlene_Dietrichov%C3%A1
Nastasja Kinski
http://cs.wikipedia.org/wiki/Nastassja_Kinski
Franka Potente
http://cs.wikipedia.org/wiki/Franka_Potente

Jinde na internetu je i v Čechách pozornost věnována:
http://tykwer.euweb.cz/
k některým režisérům je cesta na
http://www.nostalghia.cz/andele.php

 

Odkazy k filmům, uváděným v textu (pokud už nejsou výše)
Pražský student
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%BD_student
http://de.wikipedia.org/wiki/Der_Student_von_Prag_%281913%29
http://cs.wikipedia.org/wiki/Max_Reinhardt
Adalbert Chamisso, Podivuhodný příběh Petra Schlemihla (který prodal svůj stín) http://cs.wikipedia.org/wiki/Podivuhodn%C3%BD_p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bh_Petra_Schlemihla

Kabinet doktora Caligariho
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kabinet_doktora_Caligariho
http://de.wikipedia.org/wiki/Das_Cabinet_des_Dr._Caligari

Upír Nosferatu
http://cs.wikipedia.org/wiki/Up%C3%ADr_Nosferatu_%28film,_1922%29

Metropolis, Fritz Lang
http://cs.wikipedia.org/wiki/Metropolis
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fritz_Lang

Modrý anděl (1930)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Modr%C3%BD_and%C4%9Bl
http://cs.wikipedia.org/wiki/Marlene_Dietrich

Triumf vůle
http://cs.wikipedia.org/wiki/Triumf_v%C5%AFle
http://cs.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahlov%C3%A1
http://de.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahl

Rainer Werner Fassbinder a Nový německý film
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rainer_Werner_Fassbinder
http://www.fassbinderfoundation.de/

Plechový bubínek
http://de.wikipedia.org/wiki/Die_Blechtrommel_%28Film%29
http://www.csfd.cz/film/8094-plechovy-bubinek/
http://pohodaveskole.net/literatura/plechovy-bubinek-gunter-grass/

Nebe nad Berlínem
http://www.fkcvut.cz/recenze/nebe_berlinem.php
http://www.wim-wenders.com/
http://www.kinosvetozor.cz/cz/program/filmy/172/Nebe-nad-Berlinem/

Lola běží o život
http://de.wikipedia.org/wiki/Lola_rennt
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tom_Tykwer
http://cs.wikipedia.org/wiki/Parf%C3%A9m:_P%C5%99%C3%ADb%C4%9Bh_vraha

Další zajímavá témata:
Zábavné německé filmy j. zfilmované knihy K. Maye
Bertold Brecht a film
Armin Mueller-Stahl

firma UFA (Postupim), některá německá kina (Palác UFA v Berlíně aj.)
Rakouský film
aj.

 

 

Zpět