Někdejší seminárky studentů LG

23.02.2014 13:09

Mezi několika desítkami archivních boxů, které jsem si po skončení práce pedagoga odnesl ze školního kabinetu domů, je jich několik, v nichž mám uloženo několik desítek seminárních prací gymnaziálních studentů, které kdysi napsali na literární či jazyková témata. Když jsem je nedávno znovu otevřel, překvapilo mě, že mohou něco říci nejen v původním kontextu školního výkonu (zadával jsem je buď v rámci literárního semináře nebo jako materiál, který pak studenti přikládali k maturitě), ale mohou být docela podnětným čtením i pro někoho, kdo se o dané téma zajímá. Samozřejmě jsou to studentské práce, nevylučuju, že v některých případech mohli jejich autoři něco „zkopírovat“, jsou různé úrovně, tzn. mohou v nich být stylistické neobratnosti, případně i věcné chyby (práce nepodléhaly „opravám“), navíc se jedná mnohdy i texty, které jsou svým způsobem zastaralé (např. spisovatel, o kterém psali, napsal od té doby další knihy, takže shrnutí není úplné apod.), nicméně práce mají, coby stopu aktivity mladých lidí, určitou svěžest a čtivost a mnohdy jsou opravdu výsledkem vlastní práce. Kromě toho si nejsem jist, zda by dnešní středoškoláci pracovali v takové – nepovrchní – kvalitě. Vzal jsem ty svazečky, často už v pěkných úpravách na počítači, originály s fotkami a s pěknou grafickou úpravou, za nimiž mnohdy byla čtenářská zkušenost řady přečtených knih a práce s odbornou literaturou či dokonce vlastní překlady z anglických textů, a některé z nich znovu přepsal, protože je pochopitelně nemám v elektronické podobě. Pokouším se tak, zároveň s pokusem zachovat něco z jejich hodnoty (přestože vím, že si většinu informací, které texty obsahují, dnes každý může jedním kliknutím opatřit na webu, navíc jsem nic neopravoval, nedoplňoval, byť to svádí), i svým způsobem zachovat něco z jiných rozměrů vnímání věci (ty texty jsou prostě napsány jinak, nějak vícevrstevně, a formáty dostupné na internetu se nahradit nedají) i autenticity někdejších okamžiků, které se oním kliknutím už vůbec nedají nahradit.

Zpět