Moving Station

20.11.2016 11:30

Moving Station /
Prostor pro vaše projekty, nápady, akce

kapitoly z Plzně 2016

Už když jsme na začátku našeho pobytu Plzni vystupovali z autobusu a hledali náš hotel, nemohli jsme si nevšimnout pozoruhodné secesní budovy na druhé straně silnice nad železniční tratí. Podle předběžných rešerší jsem tušil, že je to jedno z kulturních center, vzniklých v souvislosti s projektem Plzeň – město evropské kultury 2016. Nedokážu přesně říci, do jaké míry to bylo „přesně“ v řečené souvislosti, ale ona intence tu zcela jistě byla. Na jednom místě jsem si přečetl, že projekt „Plzeň – Culture Station“ spolufinancovala Evropská unie z Fondu pro mezinárodní rozvoj (ROP Jihozápad).

Především to ale na začátku celé věci bývá skupinka nadšenců, znám to z řady jiných počinů, mimo jiné třeba i z jičínského Valdštejnského imaginária. A platí to především právě u těchto center, které samy sebe často označují jako alternativní. Nakonec jsem si tuto představu potvrdil na stránkách Moving Station:

Objekt bývalé odjezdové budovy nádraží Plzeň Jižní předměstí byl před rekonstrukcí využíván pro různé kulturní performance zabezpečované sdružením Johan. Občanské sdružení JOHAN v roce 2000 v opuštěné a zdevastované budově připravilo první úspěšný kulturní workshop v rámci Mezinárodního festivalu DIVADLO. V roce 2001 pak od tehdejšího majitele objektu, Českých drah, získalo pětiletou nájemní smlouvu na objekt, a dokonale ji využilo. Otevřený komunikační prostor Moving Station, jak byl objekt bývalé odjezdové haly Jižního nádraží nazván, se stal scénou pro nezávislé umělecké projekty, uváděl alternativní uměleckou tvorbu a původní autorské projekty.

Na podobném principu revitalizace (a původně i občanské iniciativy) vznikla i vlastně pár kroků odsud se nacházející Techmania, respektive její poslední podoba v někdejší výrobní hale Škodových závodů. Mám tenhle postup rád, vzpomínám, jak se o způsobu záchrany technických památek, využití brownfilds etc. hovořilo na konferencích Tvář naší země či jak je znám z některých příkladů v Německu, kde se tímto způsobem proměnily celé průmyslové zóny, nebo ve Švýcarsku, kde byla využita pro novou formu turistiky stará nádraží.

Také zdejší objekt, jak už citováno z webových stránek, je původní Jižní nádraží, určitá část dokonce takto dodnes funguje a staví zde mezinárodní vlaky, což je vzhledem k dvěma malým nástupištím na obou stranách budovy pozoruhodné. Je třeba říci, že se vlastně jedná o budovy dvě, na protilehlých stranách mostu, který přes železniční trať vede, a jedna z těch budov byla v letech 2014-2015 revitalizována, zatímco už předtím byla využívána právě „Hemžící se zastávkou“, jak překládají Plzeňáci Moving Station.

Byli jsme tady dvakrát, poprvé pouze na kávě a zákusku (místo oběda), když jsme šli z Techmanie, kde byla (byl státní svátek, takže zde bylo plno) fronta na jídlo tak dlouhá, že jsme nebyli ochotni ztrácet čas, podruhé už s příslušnou instrukcí, kdy je možné si celý objekt prohlédnout.

Zajímavý je už interiér kavárny, pohoštění příjemné, na stěnách fotoobrazy, v předsálí výstava výtvarných prací „Různé rodiny, stejná práva“, v přihrádce u dveří informační materiál nejen Moving Station. Následující den nám ukázala celou budovu průvodkyně. Nahlédli jsme do ateliéru Animánie, bytu pro participující umělce odjinud – zde i na jiných místech byly připraveny malé divadelní skeče, zkušeben či zázemí a vnitřních prostorů původní budovy či nově vybudovaného sociálního zařízení. Viděli jsme velký divadelní či multifunkční sál i zrekonstruované prostory části někdejšího nádraží. Komentáře průvodkyně se křížily s imaginací, která patří ke geniu loci, například divadelní studie dvou dívek na nástupišti, které se vydávají s kytarami a baťůžky na tramp.

Pravidelně se zde prezentovaly současné trendy především z oblasti performing arts s akcentem na experimentální divadlo, výtvarné umění, projekty prostupující napříč žánry a druhy umělecké tvorby (tzv. site specific projekty). V budově pracovali nezávislé divadlo TYAN, studentská skupina Evrybáby, Níc než chleba, 2. nástupiště, zkoušeli zde dvě hudební tělesa, žonglérská skupina, byl vytvořen letní výtvarný ateliér a budoval se druhý stálý ateliér výtvarné skupiny KYČN.

Na webových stránkách kulturního centra se opakovaně zmiňuje občanské sdružení Johan, které „prostor por kulturní a vzdělávací projekty“ provozuje, realizuje dále některé samostatné projekty jako je „Alternativa na kolejích“, „Hemžící se zastávka“, site specific sekce Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň, „Move in Station“, navazující na někdejší festival „Velká inventura“ (jejíž podobu známe i v Jičíně) či „Dramacentrum K3“ s delší tradicí a proměnami.

V programovém letáku, fialové skládačce z tvrdého papíru, si čtu jednotlivé programové položky, v intervalech jednou, dvakrát i třikrát do týdne přinášející nejrůznější programy, zahrnující např. výstavu francouzsko-chorvatského fotografa Jean-Claude Ladovice, pořadu A co poezie? Romana Černíka, večírek Svíčka za I. M. Jirouse, od jehož smrti uplynulo pět let (most, z něhož je do budovy přístup, se jmenuje Most I. M. Jirouse), tanečně-terapeutický workshop, pohádka pro děti Pan žabák anebo za dobrodružstvím, festival Animánie, 11. mezinárodní festival animovaného filmu, přednáška o tom, jak přežít o světě dat či taneční performance After Before.

Jiný materiál udává
Technické informace: Celý objekt je klimatizován, v sálech jsou elektrické přípojky 63A, 32A, rozsáhlá datová síť, stálé a mobilní osvětlení a ozvučení, galerijní systém Nielsen, montážní body M12 po stropech, I00 stmívtelných DMX kanálů, mobilní divadelní elevace a Nivtec, bezpečnostní kamerový a požární systém. Je možné využít osobní výtah 150x150 cm ve vedlejší nádražní budově.

S průvodkyní jsem se po prohlídce dal na chvíli do řeči, povídal jí o jičínském alternativním kulturním dění. Jirku Vydru, kastelána Valdštejnské loggie a tvůrce Valdštejnského imaginária  znala, byl se zde podívat. Jsem rád, že jsme zvládli tuhle návštěvu, která nebyla letos zařazena do programu EXODu, v jehož rámci jsme Plzeň navštívili. Doma jsem se bavil se synem Honzou, říkal mi, že před dvěma roky ve velkém sále s kapelou První hoře hráli.

„Na začátku stála bláznivá myšlenka a dnes je tu krásné místo, které mohou Plzni jiná města závidět,“ poznamenal Tomáš Žižka, scénograf, výtvarník a performer. Pravda, doslova. Tomáš Žižka kdysi realizoval některé věci v jičínské jezuitské koleji, která má osud, nad nímž možno jen postesknout.

https://www.movingstation.cz/
https://www.johancentrum.cz/aktuality-ag1/

rekonstrukce
https://www.oplzni.cz/obcan/aktuality/z-mesta/moving-station-na-jizaku-se-zavre.aspx
https://www.qap.cz/object/nadrazi-jizni-predmesti-se-vybarvilo-rekonstrukce-jede-naplno-fotky-69893
https://www.rozhlas.cz/plzen/zpravodajstvi/_zprava/ze-zchatrale-nadrazni-budovy-v-plzni-vznika-moderni-kulturni-prostor--1453999
https://plzen.idnes.cz/jizni-predmesti-rekonstrukce-oprava-budova-kulturni-centrum-p63-/plzen-zpravy.aspx?c=A150813_161331_plzen-zpravy_pp

další materiály:
https://www.mujzivots.cz/
https://panamo.cz/

Moje fotodokumentace
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Kapitoly_z_Plzne_Interiery_Adolfa_Loose%2C_fasady_Mikolase_Alse%2C_kavarna_na_Jiznim_nadrazi/  (závěr alba)
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Kapitoly_z_Plzne_2016_Soutok_Mze_a_Radbuzy%2C_Moving_Station/  (závěr alba)

přepis dvou informačních lístků z MS:

Můžete se těšit na Moving Station:
1. 1. 20:00 Jan Burian a Bizzare band / Koncert na pokraje všech žánrů. Seskupení hráčů klasické hudby doprovází staré i zbrusu nové písničky Jana Buriana jinak, než byste čekali.
24. 11. 20:00 / Longital Divoko Tour Stálice slovenské nezávislé scény, hudební světoběžníci Longital na své nové desce zkoumají téma divokosti.
11. 11. 20:00 / Let Me Die in My Footsteps (ME-SA / BOD.Y / Renan Martins). Taneční představení, v němž pohybový slovník vzniká z nutnosti dotýkat se a být spolu. Čtveřice tanečníků se ocitá v krizi, která je výchozím bodem rozporuplné cesty konfliktu a rozřešení.
27. 11. 20:00 Bakkehia (Peter Šavel, BOD.Y) dancing on the edge. Tanec na hranici mezi divákem a performerem, divák do předtavení pronikne postupně a nenásilně. Ale dříve než si to uvědomí, chvěje se, dotýká se, cítí. Dílo bylo zařazeno do prestižního výběru Aerowaver Twenty Artists pro rok 2015.
2. 12 20:00 After Before (Maciej Kuźmiński). Celá choreografická práce, včetně výzkumu a vývoje, vznikala v rámci umělecké rezidence na Moving Station a vy se můžete přijít podívat na výsledek. Virtuózní pohyb tanečníků, zdánlivě nesourodé scény, motiv neustálého hledání po významu a smyslu života, který je společný nám všem.

28. 10. 2016
Plzeňské oslavy vzniku republiky.

Postupnými kroky, s důslednou vírou ve smysl – tak by se dala charakterizovat dlouhodobá činnost kulturního centra JOHAN, díky němuž byla zajímavá cestní odjezdová budova nádraží Plzeň Jižní předměstí z roku 1904 zachráněna před uvažovanou demolicí. – 10. září 2000 jsme poprvé vstoupili do hlavní haly opuštěné budovy nádraží PlzeŇ Jižýní předměstí. Hala byla zašlá, plná harampádí, všude holubi. Procházeli jsme zdevastovanými místnostmi, objevovali skrytá zákoutí. – 2001 jsme získali pětiletou smlouvu na objekt od Českých drah a zázrak pokračoval, ve výjimečné pozdně secesní budově začalo vznikat centrum alternativní kultury pod názvem Moving Station. – 2006 České dráhy prodávají budovu v dražbě, majitelem se stává Klotz a.s. – 2014 Majitelé budovy spolu s námi uspěli v ROP NUTS II Jihozápad s projektem celkové rekonverze vzácné budovy na moderní multioborové kulturní centrum. – 11. září 2015 Splněný sen. Slavnostní otevření zrekonstruované budovy Plzeň Jižní předměstí. Dnes je Moving Station svébytnou alternativní scénou pro současný tanec a divadlo s pestrou kombinací 4 prostor. Velkým sálem, malým sálem, secesní halou a nádražní kavárnou.

Prostě vstupte!
Ještě srdečně vítáni v budově, která je okrasou Plzně již od roku 1904. Vaši JOHANi.

Zpět