Modest Petrovič Musorgskij / Obrázky z výstavy

16.08.2013 02:51

Proslulý klavírní cyklus Kartinki s wystawki, česky uváděné pod názvem Obrázky z výstavy a celým názvem Obrázky z výstavy, vzpomínky na Viktora Hartmanna, napsal ruský skladatel Modest Petrovič Musorgskij v roce 1874. Původně klavírní dílo patří nejen k nejznámějším skladbám autora a epochy ruské národní hudby, kterou hudba Musorgského a jeho současníků v Pětce představuje, ale k nejinspirativnějším dílům celé hudební historie. Původně klavírní cyklus Promenád a Obrazů (sujet celého cyklu, tedy přecházíme od obrazu k obrazu) doznal v průběhu historie nejrůznějších podob, a vlastně nejznámější je v orchestrální úpravě Maurice Ravela. Dotváření skladeb autorů tohoto volného sdružení je takřka charakteristickým znakem jejich odkazu, často to ale bylo z jiných důvodů, totiž proto, že oni sami dílo nedokončili. U našeho Antonína Dvořáka byla, co se týče přepracování Slovanských tanců, ovšem autorského, motivace poněkud jiná. V případě Obrázků z výstavy je Ravelovo zpracování jakousi přidanou hodnotou, která z Musorgského díla „vytahuje“ určité kvality, které v ní jsou skrytě obsaženy.

Vnějším dokladem toho, do jaké míry jsou Obrázky z výstavy proslulé, je rozsah článku na české Wikipedii, k němuž „není co dodat“ (je, což je neobvyklé, stejně dlouhý jako v německé mutaci). Je podrobnou deskripcí jednotlivých čísel i po hudební stránce, uspořádání v klavírní i orchestrální podobě. Je tedy „zbytečné“, abych tyto informace opakoval. Soustředím se pouze na jednu věc:

Je pozoruhodné, jak tato hudba je inspirativní nejen v oblasti artificiální. Pomineme-li ještě dřívější úpravy v její oblasti pro nejrůznější seskupení, lze říci, že od padesátých let minulého století se objevují úpravy pro jazzové soubory, i v posledních desetiletích např. pro soubory metalové či syntetizéry apod. v šíři, nebývalé u klasického klavírního cyklu, a vlastně nepříliš rozsáhlého hudebního materiálu.

Z úprav tohoto druhu je pravděpodobně nejvýraznější album britské progresivní rockové skupiny Emerson, Lake & Palmer Pictures at an Exhibition. Původní živé album z roku 1971 je kombinací originálních skladeb Modesta Petroviče Musorgského, jejich transformací, na níž se podíleli všichni tři hudebníci i skladeb jich samotných. Poslední z 12 skladeb alba je parafráze skladby Petra Iljiče Čajkovského „Nutrocker“ (originální název je Nutcracker, Louskáček). Texty k songům napsal Greg Lake. Později ELP vydali několik remasterovaných verzí, kde jsou i studiové nahrávky (2001, 2008 Deluxe Edition, 2008 Deluxe Edition Bonus Disc).

Album bylo nahráno v koncertní síni Newcastle City Hall v severovýchodní Anglii. První skladba, tedy Promenáda, byla hrána na klasické píšťalové varhany Harrison & Harrison instalované zde v roce 1928. Kromě toho Keith Emerson hrál na Hammondky C3 a L100, syntezátor Moog, Ribbon controller a klarinet, Greg Lake, který zpíval, hrál na basovou kytaru a akustickou kytaru, Carl Palmer na bicí. Z deseti Obrazů Modesta Musorgského vybrali hudebníci čtyři, vlastní jsou tři skladby. Nutrocker je variace na závěrečný Pochod cínových vojáčků, kterou napsal americký hudebník a producent Kim Fowley. Album nemělo žádné vyslovené hity, jako např. úvodní Jerusalem v následujícím Brain Salad Surgery (1973), nicméně bylo samo o sobě zjevením. Byť již z dřívějších kapel zkušení hudebníci, svým způsobem nejlepší ve svém oboru, přece jen Obrázky z výstavy byly teprve jejich druhým albem, a odvaha na jedné straně sáhnout po hudebním materiálu ze zcela jiné oblasti, na straně druhé pak použít nejmodernější technologie své doby – a přitom to byla výborná muzika.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Obr%C3%A1zky_z_v%C3%BDstavy
https://en.wikipedia.org/wiki/Pictures_at_an_Exhibition_%28album%29

Klavírní podoba Musorgského originálu
https://www.youtube.com/watch?v=BMg_A8eYweY
https://www.youtube.com/watch?v=6gJ29OLi2-U
Ravelova orchestrace
https://www.youtube.com/watch?v=FsvpFU7KY7E
ELP
https://www.youtube.com/watch?v=TYN4OI4fTdE

Zpět