Miloš Forman / Devatero zastavení

18.02.2012 01:11

Miloš Forman, jeden z nejvýznamnějších českých, ale i světových filmových režisérů, slaví osmdesátiny. V České televizi běží filmy i dokumenty, v tisku řada článků s ním, o něm, s Martinou Formanovou atd. Pro filmové fanoušky znamenaly jeho filmy vždy cosi přelomového, a to i při výraznosti a pronikavé originalitě projevů české nové vlny, a pak ovšem i v době Formanových úspěchů v Americe, a pak ještě, zase jinak, v době, kdy se Forman mohl vracet do Čech pravidelně a „normálně“.

Zastavení první / Černý Petr
Po letech mne překvapuje, jak ten film je krátký. To, co režisér nyní ve vzpomínkách komentuje, totiž když dává filmy, tak jak si je představoval a jak je chtěl dělat, do protikladu k nudě „socialistického realismu“, který neukazoval život, jaký je, ale jaký by měl být, a byl nudný, přestože se prezentoval s patosem. Tady se celou dobu skoro nic neděje, ale ta rozpačitost postav je úžasná a nikde jinde jsem ji neviděl.

Zastavení druhé / Lásky jedné plavovlásky
Asi nikdo nezapomene na tu scénu v pohledu shora, kde se Hana Brejchová probírá vlasy Vladimíra Pucholta a ten přirovnává její tělo ke kytaře, ale hranaté. A souvislosti Miloš Forman a ženy. Jana Brejchová, sestra Hany, jeho první žena. Hana pak už nikdy nehrála, zatímco Jana se stala tou nejslavnější. A přesto si u těch žen vždycky vybavím nejvíc Věru Křesadlovou – a pochopitelně oba jejich syny.

Zastavení třetí / Hoří, má panenko
Tak jestli se v mém případě (a u mnoha mých přátel je to taky tak) dá hovořit o kultovním filmu, to znamená, že si člověk pamatuje jednotlivé repliky někdy i doslova a v určitých návaznostech, pak to je Hoří, má panenko. V tomhle filmu je substance formanovského humoru (který mi pak v těch amerických filmech trochu scházel), kvintesence oné „civilní“ (vedle té druhé, experimentální) polohy české filmové školy, film, u kterého řvete smíchy a přitom to není prvoplánová řachanda (ostatně tam člověk smíchy většinou neřve), ale pořádně vás mrazí (v tomto případě až doslovně, když se koukáte na ten požár a uvědomujete si celou tu absurditu), film s takovým neskutečným spádem, který přitom ale není nijak „rychlý“, uspěchaný, protože je to všechno v tom načasování. A jako by to byla parabola celé té reality té doby a kusu české národní povahy, nelichotivě, ale realisticky viděné. A o jednotlivých hercích, Janu Vostrčilovi na prvním místě, už snad ani nemusím mluvit.

Zastavení čtvrté / Přelet nad kukaččím hnízdem
Někde jsem už tady psal o tom, jak jsem v Berlíně šel na třídě Unter den Linden do divadla na divadelní představení, o němž jsem nic nevěděl. Když potom Forman natočil film, který byl podle té hry, začal jsem si uvědomovat více všechny ty souvislosti. Ve svých vzpomínkách pak režisér psal o osudech toho indiána, a taky o tom, jak se slušně choval Jack Nickolson, když nechtěl hvězdný honorář, ač by si býval o něj mohl říci. Tenkrát jsem si uvědomoval ten klasický rozměr a skutečný úspěch Miloše Formana. A také tu skutečnost, že on tady úspěch měl, a přesto šel, „kluk z Čáslavi“ (to je pro mne významné, odtud byl můj děda sochař, a odtud byl Jiří Mahen, o kterém jsem psal diplomku) do Ameriky, nespokojiv se s „pohodlným“ úspěchem u českého publika, jak to teď někdo někde zmínil.

Zastavení páté / Vlasy
To byla naše generace a něco, o čem jsme jen slyšeli, ale nemohli se přidat, jakkoli se později ukázala problematičnost onoho životního postoje. Slůvko „hippies“ jsme čítávali jen v časopise 100+1 zajímavostí, když jsem se pak, když už bylo možné cestovat, setkal v Londýně s bývalou hipísačkou, která byla na koncertě Rolling Stones, jen jsem tiše záviděl, přestože jsme je na onom prvním koncertě v Praze viděli také. A tady tenhle film měl už všechny ty vrstvy, které jsem pak obdivoval znovu na Amadeovi. Nějakou realitu, muzikálové zpracování, muziku samotnou, film, který to všechno umocnil. A ovšem – výprava, pochopitelně, zcela specifická.

Zastavení šesté / Ragtime
Knížka E. L. Doctorowa o černochovi, který si pořídil auto, proslulý Ford T-model, a jezdil s ním jako s taxíkem. Když mu ho znečistili, trval na tom, aby mu ho zase dali do pořádku. Bohužel, v době, kdy ještě americká společnost měla k rasové rovnoprávnosti daleko. Ve jménu Coalhouse Walker  je skryta postava Michael Kohlhaas z německého klasického literárního díla Heinricha von Kleist, mnohé mají společné. To ovšem není všechno. Zajímavé jsou také Formanovy vzpomínky na to, jak chtěl filmovat v Národní knihovně ve Washingtonu, ale měli strach, že jim to tam zapálí.

Zastavení sedmé / Amadeus
Tak to byla opravdu bomba. Nadšeni jsme tenkrát byli asi všichni, z řady důvodů. V literárním semináři jsme se filmem a vším, co s tím souviselo (z toho, co bylo tenkrát dostupné), zabývali dva měsíce a probrali všechny souvislosti do mrtě. Dodnes je má oblíbená otázka, jak začíná Amadeus (je to tady rozebráno někde i na těchto stránkách). Fascinoval mě ten posun k „punkovému“ nátěru, scény jako byl přechod od ukřičené matky Konstanze k árii Královny noci v Kouzelné flétně (teď ji nedávno dávali v úžasném provedení v televizi). Zajímavé bylo vidět české herce v americkém filmu, to bylo něco naprosto neobvyklého (dnes to je Karel Roden, ale i řada jiných, kterým se podařilo se uplatnit, tenkrát to byl unikát).

Zastavení sedmé ještě jednou /Amadeus, reggiseur´s cut
Amadea jsem viděl nejméně pětkrát. Z toho poslední dvě kouknutí byla rozšířená verze filmu, který při prvním uvedení musel být sestříhán na kratší dobu, jak bylo požadováno, a tím z něj vypadly některé scény, které jsou klíčové pro pochopení Mozarta a Salieriho. Ostatně ty vrstvy, tedy vznik námětu v evropském romantismu a důvody, které mohly k této interpretaci vést (když Salieri ve skutečnosti byl uznávaným operním autorem, který navíc vychoval všechny ty muzikanty celé generace), pak divadelní hra (v titulu filmu je výslovně řečeno, že to není životopisný film o Mozartovi, nýbrž „Peter Schaffer´s Amadeus“ (čtěte pozorně titulky!), atd., jsem si ujasňoval již od začátku, nyní, v době internetu, jsme si mohli všechno přečíst ještě s dalšími podrobnostmi.

Zastavení osmé / Lid versus Larry Flint
Tady jsem zas nebyl zas až tak odvázaný, myslím, že film musel být větším šokem v americké prudérii, ale samozřejmě: Jde se na Formana, je to událost.

Zastavení deváté / Goyovy přízraky
Hrůzy inkvizice naplno. Vzpomněl jsem si, když jsem ten film viděl, na český horor šedesátých let, natočený podle románu Václava Kaplického, proslulé Kladivo na čarodějnice. Tam jde z toho hrůza už proto, že je to černobílý film, u Formana je to opravdu epické vyprávění, které nabírá na obrátkách, šíře, jakou měl Antonioni (Červená pustina aj.). Nesouhlasím s některými odsudky, myslím si, že vyplývají z očekávání toho, že dotyční jdou na životopisný film. Ale tak to není, právě ta zdánlivá „žánrová nevyjasněnost“ je tím, co je – přinejmenším v americkém kontextu – na tom filmu zajímavé. Film o zkaženosti, chamtivosti a nenasytnosti, píše se v oficiální charakteristice. A to je také pravda.
Zastavení možná někdy příští… Neviděl jsem všechny filmy, třeba Muž na měsíci, možná ještě nějaké další.


https://www.csfd.cz/tvurce/1572-milos-forman/
https://www.kinobox.cz/osoba/18970-milos-forman
https://www.zlatasedesata.cz/profil/milos-forman/
https://www.mesto-slavicin.cz/cs/informacni-centrum/mestske-kino/sobotni-film-a-skola/tvurce-filmu-cerny-petr-milos-forman.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Milo%C5%A1_Forman
https://www.youtube.com/watch?v=IHo_krouaYE&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=XcCinIk7Ox0&feature=related (lze dohledat celý film)
Články v poslední době (a některé starší)

https://www.denik.cz/z_domova/forman-radsi-se-vydam-20120217.html
https://tn.nova.cz/zpravy/film/milos-forman-slavi-80-narozeniny-ke-gratulantum-se-pridava-i-tv-nova.html
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10123580043-zlata-sedesata/20756226830-milos-forman/
https://www.novinky.cz/zena/styl/220979-milos-forman-anglictinou-se-doma-jen-tak-zlomit-nenechame.html
https://zpravy.idnes.cz/milos-forman-moje-filmarske-instinkty-byly-prilis-ceske-pk7-/kavarna.aspx?c=A110820_1637704_kavarna_bar
https://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/164545-amadeus-skvostny-filmovy-koncert-milose-formana/
https://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/163202-prurez-formanem/
FB
https://www.facebook.com/MilosForman.official
Další
https://www.goyasghoststhefilm.com/

Zpět