Krteček

16.01.2012 22:37

Už si nevzpomínám na všechny ty detaily, o kterých jsem kdysi četl, případně slyšel i úst autora pohádkové figury Zdeňka Milera, na netu se všechno přes obrovskou popularitu Krtečka velmi obtížně dohledává, respektive Krtkova velká popularita způsobila, že jméno kreslené postavičky  je dnes zároveň názvem internetového obchodu pro děti, jakéhosi počítačového programu a já nevím, čeho všeho ještě. Alespoň ale ty skutečnosti, jak se Krteček měnil v detailech, například s ocáskem, jak se musí nakreslit jen čtyři prsty, protože pět prstů je pro loutky i animované postavičky počet nemyslitelný, to, že Krtek toho moc nenamluví, čili může dobře fungovat i ve světě, byť to je jinak docela neobvyklý atribut pohádkové postavy, v nejhrubějších rysech, je to, co si pamatuju. Připomínám si skutečnost, že Miler pracoval již před válkou ve Zlíně a vytvořil na konci války i logo proslulého studia „Bratři v triku“, že první díl „Jak krtek ke kalhotám přišel“ byl vytvořen už v roce 1957, tedy ještě předtím, než byl vytvořen formát „Večerníčku“ (film má ještě metráž dvanáct minut, tj. krátkého filmu, ale delšího než později desetiminutový večerníček), a ani poté Miler nevychrlil hned celý seriál, jako tomu bylo třeba s pozdějším Rumcajsem.

Bylo by zajímavé sledovat, jak se rozšířila pohádková postava v jednotlivých médiích, knížkách, deskách, později dívídíčkách atd., tentokrát podobně jako u Rumcajse, jehož knižní podoba vznikla také teprve po prvních výtvarných podobách ve filmu. A pak, to by byla poněkud náročnější úvaha, by bylo zajímavé rozebrat Milerovu figurku v kontextu českého výtvarného umění, tedy tradice, do níž zapadá vedle zmíněných postav loupežnické rodinky Václava Čtvrtka a Radka Pilaře, ale také samozřejmě postav Josefa Lady, tedy kocoura Mikeše, případně i širšího kontextu – zvířecí postavy s lidskými vlastnostmi existují ve všech kulturách, v antické a renesanční velice výrazně, ale i v pop kultuře posledního půlstoletí je celá řada zvířat, počínaje kačerem Donaldem a konče kocourem Garfieldem. Čím je Krteček tak originální? Čím se liší od právě zmíněných postaviček? Například už tím, že vlastně nemá žádné křestní jméno, podobně jako neměla křestní jména zvířátka ve starých bajkách. Co má naopak společného s Křemílkem a Vochomůrkou? Je to možnost identifikace s dětskými přáními a pohledem na svět, humorem, laskavostí, nevtíravostí atd.? Zabýval se tím vůbec někdo – za více než půlstoletí jeho existence? Nebo nám stačí, že je to prostě fajn, že máme takovou hvězdnou pohádkovou postavu – hvězdnou doslova. Vzpomeňte na amerického astronauta Feustela, který si Krtečka vzal sebou do vesmíru. Na poslední adrese je možné si některé pohádky pustit. Pěkné jsou třeba taky dřevěný kostky, ale některé hračky není jednoduché sehnat.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Krtek_%28animovan%C3%BD_film%29
https://www.csfd.cz/film/130694-jak-krtek-ke-kalhotkam-prisel/
https://www.csfd.cz/tvurce/9039-zdenek-miler/
Krteček ve vesmíru
https://www.novinky.cz/domaci/228501-ceska-republika-ma-dalsiho-astronauta-do-vesmiru-poleti-krtecek.html
https://www.rozhlas.cz/zpravy/vesmir/_zprava/927609
https://www.dokosmuskrtkem.cz/wordpress/?p=1021https://technet.idnes.cz/do-prahy-priletel-astronaut-feustel-jeden-z-poslednich-na-palube-raketoplanu-18e-/tec_vesmir.aspx?c=A110728_210057_tec_vesmir_mla

Podívat se na pohádky o Krtečkovi můžete na této adrese: https://www.detskepohadky.cz/pohadky/krtecek/

Zpět