Koncert Podkrkonošského symfonického orchestru ve Vrchlabí 20. května 2011

23.05.2011 08:54

Je to určitě na hraně nebo to je dokonce úplná blbost. Nicméně postup, který použiju v tomto článku, vychází v podstatě z konceptuálního myšlení, tedy v podstatě v onom posunu, kdy se místo toho, aby bylo vytvořeno umělecké dílo, které by zachycovalo skutečnost, pouze usouvztažnily tři možnosti tohoto zachycení, tedy konkrétně u Josepha Kosutha byly vedle sebe fotografie židle, slovo židle a skutečná židle. Ostatně dnes, když jsem se byl podívat na muzejní noci v jičínském Muzeu hry (OMAG Jičín), byly tam vystaveny fotky některých míst v Jičíně před desítkami let (půl stoletím, sedmdesáti lety apod.) v konfrontaci s dnešní podobou těchto míst. Toto téma zpracovaly jičínské školy. Jednoduše řečeno časosběrná metoda, dnes běžný dokumentární postup (i ve filmu, třeba proslulá Katka). Jenže historie tohoto způsobu má právě kořeny někde u těch „židlí“, totiž v reflexi a metodě. Nejde o to, zachytit židli, ale ukázat, že je několik možných způsobů, jak ji zachytit. Jde o zadání. U časosběrné metody je to podobné. Před časem Bárta a Ivan Lutterer vyfotografovali místa zachycená ve Vilímkově kalendáři před sto lety a obě fotky porovnali. Vyšla pak nádherná kniha, kde byly ty fotky pohromadě. Podobný postup použili, když přijeli na jedno místo a vyfotili lidi, kteří přišli. Pak jejich fotografie vystavili. Další možností bylo fotit ty lidi v zadaných časových postupech a porovnávat jejich proměny. Jak je patrné, z exkluzívního postupu vnímaného skupinou uměleckých intektuálů se stal jakýsi obecně používaný standard.
Ale zpátky k tomu, o co půjde tady. Jak řečeno, možná je to volovina. Na druhou stranu se vlastně možná demonstruje, že bezprostřední zkušenost nelze zprostředkovat. Přitom právě na tom jsou vlastně postaveny články na těchto stránkách. V tomto případě se reálně uskutečnil koncert Podkrkonošského symfonického orchestru a tady je k němu vytvořena v odkazech paralela, to znamená, že si čtenář/posluchač může poslechnout, samozřejmě od jiného interpreta, v jehož podání skladba je přístupná na YouTube, skladby podle programu, podle kterého se koncert realizoval.

Program koncertu a poslech

Poznámka: Jak se trochu i dalo očekávat, není to – podobně jako u mnohého vlastně konceptuálního záměru, jednoduché. Poněkud jsem YouTube nadcenil. Zatímco některé věci jsou k dohledání v několika verzích, jiné jsou zastoupeny fragmentárně nebo vůbec. Což platí zvláště u klasické hudby (představuju si toho starého sběratele, který má všechny ty nahrávky pečlivě seřazené ještě na černých deskách a s úctou je vyjímá z regálu). Navíc ty odkazy jenom neodkliknu a zařadím opravdu to, co se dá poslouchat. V jednu chvíli jsem chtěl celý článek smazat, nakonec jsem si ale nicméně řekl, že ho nevyhodím, protože i toto rozvržení nakonec vypovídá o povaze celé věci.  

Marc Antoine Charpentier / Te Deum H. 146., Prélude
https://www.youtube.com/watch?v=iwU37osOkQA
Líbí se mi to i následovně, ale hrajeme to v duchu předchozí interpretace
https://www.youtube.com/watch?v=rc0uHV3FPgs

František Vincenc Kramář / Alla polacca, III. věta z Koncertu pro dva klarinety a orchestr Es dur, op 91
(tato skladba se nedá na YouTube dohledat, pravděpodobně žádná nahrávka neexistuje, náhradou uvádím jiný Kramářův koncert, který PSO se svými sólisty rovněž hrál:
https://www.youtube.com/watch?v=umP3u0ZQh_U&feature=related )

Ludwig van Beethoven, Adagio ma non troppo – Allegro ma non troppo, III. věta z Klavírní sonáty č. 31, As dur, op. 110
(ani tady to nebude zcela přesné, máme 1. větu z této sonáty
https://www.youtube.com/watch?v=261Kfm8e8fw&feature=related )

Antonín Dvořák, Slovanské tance, op. 46,
č. 7 - Skočná
https://www.youtube.com/watch?v=SB0erpFJUhw
(v klavírním provedení:)
https://www.youtube.com/watch?v=zfwl58IF7lM&feature=related

č. 8 – Furiant
https://www.youtube.com/watch?v=VrOosUb0shw
https://www.youtube.com/watch?v=WIywT8fKVZA
https://www.youtube.com/watch?v=hLsIv01gBBQ

Dmitrij Šostakovič, Klavírní koncert č. 2, Allegro, 1958
https://www.youtube.com/watch?v=lTSr2oz15Xk

Georges Bizet, vybrané části ze suit Carmen
Chanson du Toréador
https://www.youtube.com/watch?v=8Zku4s_C12g

Habanera
https://www.youtube.com/watch?v=-fov8nUKXeQ&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=whFUUFo1eXQ&feature=related
Všude uvádím podobu ze suity, tj. orchestrální. Alespoň jeden příklad skladby jako původní operní árie:
https://www.youtube.com/watch?v=7jgR5zBv8Rc&feature=related

La Garde Montante
https://www.youtube.com/watch?v=VKINF11QQfA&feature=related

Les Toréadors
https://www.youtube.com/watch?v=4DNGMoMNLRY

přídavek:
Bedřich Smetana / Polka z Prodané nevěsty
https://www.youtube.com/watch?v=UE8B93XD8NM&feature=related

Ostatní odkazy
Podkrkonošský symfonický orchestr
https://pso.ic.cz/
PSO na mých stránkách
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/podkrkonossky-symfonicky-orchestr/

Joseph Kossuth
https://wwar.com/masters/movements/conceptual_art.html

Pzn. Ještě se zpracovávají fotky z cesty do Vrchlabí. Budou k dispozici na Rajčeti doufám tento týden.


 

Zpět