Kateřina Englichová & hosté – Hladivé tóny harfy na Dvořákově festivalu 2016

14.04.2016 08:30

Kateřina Englichová & hosté – Hladivé tóny harfy

Dvořákův festival 2016
Mělník / Sál Masarykova kulturního domu / 21. 6. 2016, 19:30

Kateřina Englichová – harfa
Jitka Hosprová – viola
Barbora Martínková-Polášková – mezzosoprán
Jan Riedlbauch – flétna
Miroslav Matějka – flétna

Zatímco  na  některých  koncertech  Dvořákova  festivalu  je  posluchač  nasměrován  do  velice sevřeného programu, sestaveného takřka ze skladeb jednoho období či sledujícího tematickou linii  jednoho  námětu,  zajímavost  pořadu, do něhož si harfenistka Kateřina Englichová přizvala violistku  Jitku  Hosprovou, flétnisty Jana  Riedlbaucha a Miroslava Matějku a mezzosopranistku Barboru Poláškovou, spočívá v něčem jiném. 

Pozoruhodná zvuková kombinace nástrojů, která má v sobě, i když je interpretována skladba z nejnovějších skladatelských dílen, cosi „renesančního“ či „zámeckého“ – řečeno s metaforou –, je něčím sjednocujícím do té míry, že může být východiskem takové sestavy skladeb, jakou přináší tento dramaturgický záměr. Hudba autorů, uvedených na programu, se v hudební historii rozprostírá na ploše více než dvou set let a přitom bude posluchač mít pocit celistvosti zážitku ze skladeb Mozartových, Dvořákových či Debussyho, přestože každý z nich představuje  jedno velice  vyhraněné  stylové období,  jehož jsou zároveň významnými představiteli, ale i autorů novějších, jako je Ibert, či dokonce současných, jako je trojice současných českých  skladatelů, Pavla Jeřábka, Václava Riedlbaucha a Miroslava Kubičky. Vypůjčíme-li si pro druhou metaforu v této pozvánce název poslední skladby, pak celý koncert můžeme vnímat jako „píseň o skryté kráse“, již tato hudba představuje.

Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem české harfové  školy. Prestižní Fullbrightovo stipendium jí umožnilo studovat na Curtisově Institutu ve Filadelfii, USA (prof. Marilyn Costello). Vystupuje  po celé  Evropě, Severní Americe, Japonsku,  Hongkongu a Novém Zélandu. V  roce 1998  debutovala  v  newyorské  Weill Recital Hall  či v Carnegie Hall. Spolupracovala  s  významnými umělci a soubory u nás i v zahraničí. Jako sólistka se zúčastnila nejprestižnějších festivalů po celém světě. Podílela se již na více než 30 CD nahrávkách pro firmy Supraphon, Harmonia Mundi, New WorldRecord  USA,  Exton  Japan  aj.  Věnuje  se  také  soudobé  hudbě  a  řada  autorů  pro  ni napsala  skladby.  Působí  rovněž  pedagogicky,  vyučuje  na  New  York  University  (NYU)  v Praze a na hudebním gymnáziu Jana Nerudy.

Flétnista,  básník  a  pedagog  Jan  Riedlbauch  pochází z četné rodiny, z jeho bratrů je nejznámější Václav, skladatel, pedagog a někdejší ministr kultury, Josef je houslista a Rudolf malíř a výtvarný pedagog.  V  roce  2003  získal  za  celoživotní  umělecký  přínos  státní francouzskou cenu „Chevalier dansl´ordre des PalmasAcadémiques“ (Rytíř řádu  akademických palem). Procestoval jako sólista  a komorní hráč  celou  Evropu,  Kolumbii,  Mexiko,  Japonsko  a  USA  a  rovněž přednášel na tamních univerzitách (Visconsin, Miami a další). Natočil dlouhou  řadu CD  pro  Supraphon,  Triga,  Harmonia  Mundi  France, Český rozhlas.

Mezzosopranistka  Barbora  Martínková–Polášková  patří  mezi nejvýraznější  talenty  nově  nastupující  pěvecké  generace.  Disponuje zcela přirozeným, nicméně technicky skvěle zvládnutým hlasem, který udivuje posluchače svoji osobitou barvou a mimořádným rozsahem. V červnu  2010  Barbora  Polášková  úspěšně  debutovala  jako  Carmen  v Moravském divadle Olomouc, kde v současné době působí jako sólistka opery a operety.

Jitka  Hosprová je  světově  uznávaná  sólistka, která  ztělesňuje dynamické pojetí klasické hudby. Hraje na český nástroj z r. 2010 Petra Zdražila, model Amati 161 a na italský nástroj Andrea  Postacchini 1856.  Na svých CD prezentuje od roku 2001 klenoty české violové literatury a světové  klasické moderny.  Nahrává pro světové společnosti. V roce 2005 debutovala v USA, po USA rovněž absolvovala turné s French Chamber Orchestra. Vystoupila na festivalových pódiích v Evropě, Americe i Africe. Sólově koncertuje s českými i světovými orchestry zvučných jmen a na  svém  kontě  má desítky světových a českých hudebních premiér. Své  skladby jí věnovali skladatelé  Z.  Lukáš,  G.  Connesson,  Josef  Vejvoda,  Emil Viklický nebo Jindřich Feld.

Flétnista Miroslav Matějka vystudoval Pražskou konzervatoř (u  prof.  Jana  Riedlbaucha)  a  hudební  vědu  na  FF  UK  v Praze.  Je uměleckým vedoucím kvarteta "Ensemble Martinů", s nímž vystoupil na největších českých a světových festivalech. Premiéroval více jak 70  skladeb českých autorů, nahrál více jak 15 CD. Koncertuje se znamenitými sólisty, soubory a orchestry. Působil také pedagogicky na Pražské konzervatoři a na Konzervatoři Jana Dejla v Praze. Řadu let se věnuje organizátorské činnosti v oblasti kultury, od roku 2006  je ředitelem  společnosti České  doteky hudby, která je pořadatelem stejnojmenného mezinárodního hudebního  festivalu a rovněž Dvořákova festivalu.

Program:

Marin Marais (1656-1728): Pět starých francouzských tanců pro violu a klavír
(úprava pro violu a harfu J. Hosprová a K. Englichová)

Antonín Dvořák (1841 – 1904): Biblické písně op. 99, pro mezzosoprán a harfu (výběr 4 písní)

Claude Debussy (1862 -1918): Sonáta pro flétnu, violu a harfu (1915)

Jacques Ibert (1890 – 1962): Dvě Interludia pro flétnu, violu a harfu
Andante espressivo
Allegro vivo

Jan Rychlík (1916 – 1964): Dvě studie pro sólovou flétnu

Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě. 

jkč / Materiály ČDH 2016

 

Zpět