Jiří Bárta a Terezie Fialová na Dvořákově festivalu 2016

14.04.2016 07:36

Jiří Bárta a Terezie Fialová

Svitavy / Ottendorferův dům
11. 5. 2016, 19:00
Dvořákův festival 2016

Jiří Bárta – violoncello
Terezie Fialová – klavír

Jiří Bárta, přední violoncellista své generace, studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenschikowa v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. V roce 1991 obdržel cenu Europäischer Förderpreis für Musik v Dráždanech a Rostropovich-Hammerovu cenu v Los Angeles. Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry, jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Royal Philhramonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Berliner Symphoniker, a dirigenty jako Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rozhdestvenski, Maxim Šostakovič, je pravidelně zván na přední festivaly a pódia mj. Barcelona, Berlín, Bratislava, Buenos Aires, Edinburgh, Istanbul, Los Angeles, Mnichov, Newport, New York, Paříž, Praha, Salzburg, Tokio, Londýn.

Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích (Ceny Harmonie 1995, 1999), zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy, A Dur (s klavíristou Janem Čechem) a h moll (s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem). Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“ , do stejného výběru se dostalo i Bártovo CD s violoncellovými koncerty Bohuslava Martinů, J.Foerstera a Jana Nováka za spolupráce Pražské komorní filharmonie a dirigenta Jakuba Hrůši. Jiří Bárta spolupracoval i s Magdalenou Koženou na jejím albu „Songs“ pro Deutsche grammophon oceněném Gramophone Award v r. 2004.

Pro londýnský Hyperion natočil Jiří Bárta CD s violoncellovými sonátami Ignaaze Moschelese a Johanna Nepomuka Hummela, zcela nedávno CD se sonátami Antona Rubinsteina (oboje s klavíristou Hamish Milnem).

S jazzovým kvartetem Milana Svobody spolupracoval na klasicko–jazzovém CD „Znamení Střelce“ (Lotos, nominováno na výroční ceny Akademie populární hudby a jazzu 2007). S Komorní filharmonií Pardubice a dirigentem Leošem Svárovským v roce 2012 natočil Rokokové variace P.I.Čajkovského ve zřídka uváděné skladatelově verzi (Arco Diva, Praha).

Intenzívně se věnuje propagaci soudobé hudby, spolupracoval se skladateli, jako jsou Marek Kopelent, Petr Eben nebo Arvo Pärt. Na jeho repertoáru jsou koncerty Peterisa Vaskse, Jeleny Firsové, Gavina Bryarse, Witolda Lutoslawského i György Ligetiho. V r. 2013 v české premiéře na Mezinárodním festivalu v Kutné Hoře (který v roce 2008 spoluzaložil) v původním znění uvedl rockovou suitu Atom Heart Mother od britské skupiny Pink Floyd, poprvé v české premiéře hrál mj. i koncerty Gavina Bryarse, Marka Kopelenta a Pavla Zemka – Nováka.

Jiří Bárta je nově členem klavírního tria Eben trio. Hraje na violoncello Dietmara Rexhausena z roku 2012.
https://www.jiribarta.cz/

Terezie Fialová patří k nejtalentovanějším klavíristům nastupující generace. Přes své mládí je také uznávanou komorní partnerkou předních českých i zahraničních sólistů jako jsou S. Antonov, M. Bačová, J. Bárta, C. Chapelle, G. Diaz, K. Košarek, J. Špaček, R. Patočka, S. Šaturová, E. Ruske, I. Muresanu, E. Tzikindelean ad.

Vystudovala Konzervatoř v Brně na klavír a housle, Akademii múzických umění v Praze v klavírní třídě prof. Ivana Klánského a Hochschule für Musik und Theater Hamburg v komorní třídě prof. Niklase Schmidta. Vzdělání si doplnila studijními pobyty na HochschulefürMusik Luzern (I. Klánský), na Hochschule für Musik Felix Mendelssohn Bartholdy v Lipsku (M. Tomas), a také účastí na mistrovských kurzech a masterclass u prof. A. Kouyomdjiana, M. Huggse, J. Kalichsteina, M. Presslera, F. Radose, G. Takacse-Nagy ad. (Reichenau, Weikersheim, Hamburg, Kalifornie, Verbier).

Jako houslistka byla členkou mezinárodního orchestru mladých “The Young Sound Forum of Europe“, se kterým podnikla několik turné po významných koncertních pódiích (Konzerthaus Berlín, Suntory Hall Tokio ad.) a spolupracovala s umělci jako Christoph Altstaedt, Nicolas Altstaedt, Jean Efflam Bavouzet, Viviane Hagner, Nabil Shehata a Krysztof Penderecki.

Je členkou klavírního tria Eben trio, se kterým v roce 2012 vyhrála mezinárodní soutěž „Concours de musique du Lyceum Club International de Suisse“ ve švýcarském Lausanne, které jí přineslo pozvání na prestižní Verbier Festival Academy 2013. Během této akademie provedla mimo jiné i světovou premiéru klavírního kvartetu E. Nesbita „Like some forgotten music“.

Je laureátka mezinárodních soutěží jako jsou např. Janáčkova soutěž, Smetanovská soutěž, soutěž B. Martinů v Praze, Val Tidone v Itálii, M. Yudina v Petrohradě, Ch. Hennen Concours v Holansku. Je držitelkou ceny Anny Hostomské. Jako sólistka vystupovala s českými i zahraničními orchestry pod taktovkou Ch. Olivieri – Munroe, C. H. Fontese, J. Kleckra, S. Vavřínka, P. Fialy aj. Koncertovala ve většině států Evropy, v USA, Japonsku, a na mnoha významných festivalových pódiích jako jsou Pražské Jaro, Moravský podzim, Mezinárodní festival Kutná Hora a Český Krumlov, Dvořákova Praha, Hudební slavnosti Emy Destinové, Auditorium de Louvre Paris, Ellas Crean Madrid, Arte Sacro Madrid, Festival Mitte Europa, Sarajevská zima, Mecklenburg-Vorpomern, Flaneries de Musicales Reim, Septembre Musical Vevey, Pau Casals Festival, Washington Festival, Newport Music Festival ad.

Podílela se na natočení tří CD pro společnost Arcodiva, které vzbudily zaslouženou pozornost mezinárodní kritiky. Deska s komorni hudbou P. Ebena, P. Fialy a S. Bodorové věnovaná nedožitým 80. narozeninám skladatele Petra Ebena získala prestižní ocenění „Recording of the Month “ a „IRR Outstanding“. Terezie Fialová patří mezi Yamaha Artists pro Českou republiku.
https://www.tereziefialova.cz/

Program:

A. Dvořák: Koncert pro violoncello a klavír A dur
1.            Allegro assai (attaca)
2.            Lento cantabile (attaca)
3.            Rondo, allegro risoluto

A. Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr  h moll (v autorově úpravě pro klavír)
1.            Allegro...quasi improvisando
2.            Adagio ma non troppo
3.            Finale, Allegro moderato

Ohlasy
https://bruntalsky.denik.cz/kultura_region/koncertni-sin-rozezni-violoncello-jiriho-barty-a-klavir-terezie-fialove-20160126.html
https://operaplus.cz/dobrocinny-koncert-pro-hospic-dobreho-pastyre-v-cercanech-2/
https://www.facebook.com/events/668441919840859/

Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat v příspěvku na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě. 

jkč / Materiály ČDH 2016

Zpět