Jimmi Hendrix / Hey Joe

23.12.2016 12:13

Jimmi Hendrix / Hey Joe
příběhy písní podle J. Císaře

Bylo to zjevení. Byli jsme zvyklí na „kvarteta“, jakými byli Beatles a všechny další skupiny hudebníků, spíše ještě rozšířenější na „kvinteta“, ať už tím či oním směrem, nástroji či vokály. Ale aby takový nářez dalo dohromady trio, kytarista se zpěvem v pozadí (už to bylo hodně zvláštní, že kytara byla „vepředu“) a pouhými dvěma dalšími muzikanty, to bylo něco nevídaného. Jimi Hendrix zazářil (v našem pohledu) vlastně jen na pár let, pár skladeb, několik málo alb a záznam z festivalu na Woodstocku, který jsme pochopitelně v úplnosti viděli teprve po letech.

Celý příběh tohoto geniálního hudebníka je popsán i na české Wikipedii (uvažujeme-li o jen prostoru internetu a nikoli řadě dostupných knih) a řadě dalších zdrojů, kde je popsán Hendrixův život i před rokem 1966, kdy kytarista založil legendární The Jimi Hendrix Experience a zbývaly mu už jen pouhé čtyři roky života, aby se zapsal do historie populární hudby, kterou svou hrou převrátil naruby. Najednou jsme viděli tu řadu – Chuck Berry, Rolling Stones, Jimi Hendrix… A dnes je i mně ovšem zřejmější ten kontext, ten raketový start poté co přišel do New Yorku a pak do Londýna, kde se seznámil s Ericem Claptonem, Who, Rolling Stones, souvislosti kytarové hry, jíž předcházeli třeba Jeff Beck (v průkopnických Yardbirds) aj.

Tenhle skvost a o rok později Purple Haze (rovněž na singlu a rovněž na debutovém albu ve verzi pro USA a pro Kanadu Are You Experienced) byly zároveň šoky pro posluchače, protože to prostě bylo něco dosud nevídaného. Jaroslav Císař uvádí bližší souvislosti vzniku písně v kapitole Fronta na autorství (Cesty za hity, MF 2007). Podle něj Hendrix svou verzi označil za „bluesové aranžmá kovbojské písně staré asi 200 let.“ Dále uvádí marné pokusy o zaregistrování autorských práv na tuto skladbu a její předchozí podoby, např. u Nielly Millerové, která prý napsala v roce 1955 skladbu Baby, Please don´t Go to Town, Billy Robertse, který to od ní okopíroval (na německé Wikipedii je tento William Moses „Billy“ Roberts považován za toho, na němž panuje u muzikologů největší shoda ohledně autorství, na internetu se najde celá řada textů, pojednávající právě o těchto souvislostech), zpěváka Dina Valenteho. Byly nalezeny zdroje jako lidová balada z poč. 20. století s názvem Little Sadie, kterou nazpívala řada zpěváků vč. Johnnyho Cashe, dále countryový hit Hey Joe Carla Smithe z roku 1953 či Tim Rose, který píseň první zpomalil do tempa, v jakém ji pak známe u Hendrixe, a nahrál ji s podtitulem You Shot Your Woman Down (narážející na obsah textu, v němž se zpívá o muži, který zastřelil svou ženu).

Císař dále hovoří o důležitosti setkání Jimi Hendrixe s Chasem Chandlerem, basistou z Animals. Na německé stránce Wikipedie se dozvíme dále zhruba následující:

V srpnu 1966 navštívil Chandler v newyorské umělecké čtvrti Greenwich Village koncert tehdy ještě neznámého Jimi Hendrixe, který vystupoval se svou skupinou Jimmy James & The Flames. Ten vystupoval pravidelně v klubu Café Wha? a jak si Chandler vzpomíná, hrál právě Hey Joe. Chandler pozval Hendrixe na pětidenní vízum do Londýna. Hendrix měl v USA smlouvu jako doprovod Curtise Knighta, ten si vzpomíná, že Hendrix znal skladbu od The Leaves, nikoli od Tima Roseho. V říjnu 1966 byla sestavena skupina Jimi Hendrix Experience s Mitchem Mitchellem (bicí) a Noelem Reddingem (baskytara), ta hrála tři dny po založení rovněž v londýnských klubech.

Hendrix převzal v textu, podobně jako i jiní, obě vypravěčské role, Joea se zbraní a komentátora. Skladba byla na repertoáru přinejmenším od 18. října, kdy hráli v pařížské Olympii. Skupina zkoušela ve třech londýnských studiích, protože nebyli spokojeni s nahrávkou. Po dvou sekvencích v Olympic Studios následovalo nahrávání v De Lane Lea Studios. Zdejší nahrávka z 23. října byla použita na singlu. Nahrávka byla delší, aby bylo umělecky ztvárněno podprahově násilí.

Následovaly další verze – v každé z nich byl jinak použit text, respektive jeho délka (či úplnost). Příběh vychází z charakteristického bluesového konceptu, muž zastřelí svou nevěrnou ženu a zmizí do Mexika. Hudebně je skladba zajímavá – kromě vlastního provedení – také tím, že sestává výhradně z durových akordů, a to v sekvenci C-G-D-A-E-E-E-E, což je vlastně jednoduché užití tzv. kvintového okruhu (pro neznalé této vlastně základní záležitosti hudební teorie narůstá v akordech, příslušejících pak odpovídající tónině, vždy další křížek – tj. C dur bez křížku, G dur s jedním křížkem, D s dvěma atd., ten následující akord je pak „dominanta“ předchozího, tj. G dur dominanta C dur atd.). S tím souvisí pak diskuse, v jaké tónině vlastně píseň je. Kytarové sólo je převážně v G dur.

Před a po Hendrixovi nalezneme píseň s různými názvy v podání řady umělců – Surfaris, Leaves (dokonce třikrát),  Cher či Wilson Pickett,  The Byrds, Patti Smith, Mothers of Invention, King Curtis, The Marmalade, dokonce rakouská metalová skupina Drahdiwaberl či – v roce 2015 – Otis Taylor aj.

Hey Joe
https://de.wikipedia.org/wiki/Hey_Joe

https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/hendrix-jimi/hey-joe-107793

Jimi Hendrix
https://www.youtube.com/watch?v=W3JsuWz4xWc

cover verze
Deep Purple

https://www.youtube.com/watch?v=DPbEXzQPYAc

Led Zeppelin
https://www.youtube.com/watch?v=5VGHDA8W-As

Wilson Pickett
https://www.youtube.com/watch?v=gR11RZ4iNbk

Cher
https://www.youtube.com/watch?v=lUgEjAHkbnM

Patti Smith
https://www.youtube.com/watch?v=ZEkmoawOih0

The Who
https://www.youtube.com/watch?v=asZEckNfA0E

The Yardbirds (Reunion)
https://www.youtube.com/watch?v=5Vu1o59xovM

zdroje:
Niella Miller

https://www.youtube.com/watch?v=xN7otqp3MfQ
https://www.youtube.com/watch?v=BEK2EDqxpcY

Billy Roberts
https://www.youtube.com/watch?v=EjwZ5clmqlU

Zpět