Jananas / Šrámkova Sobotka

04.07.2012 18:54

Příjemné překvapení. Kvarteto (vím, proč to říkám právě takhle) „mladé folkové kapely“ (vím, proč to dávám do uvozovek) v zahradě Šrámkova domu (příhodné místo pro tuhle muziku, dle vlastní zkušenosti, mj. pěkná kulisa soboteckého kostela) zahrálo pěkný půldruhahodinový koncert do večerního stmívání prvního červencového pondělí.

Protože toto nemůže být zasvěcená recenze (informace jsem si vygůgloval pár dní předem a v nejsoučasnějším dění v této oblasti nejsem až tak zběhlý) a přesto chci nějaké sdělení, jsa pod dobrým dojmem, na tyto stránky pověsit, není zbytí uchýlit se k několika nesoustavným poznámkám.

1) Už název kapely „Jananas“ nechává tušit jazykovou hříčku, kterou čtu jako Jana/Ananas, přičemž jméno je jméno zpěvačky (byl jsem v pokušení napsat „frontmanky“, ale to je trochu zvěrstvo, ani tak ne pro to přechýlení, ale protože je to půvabná žena), a Ananas netuším proč, ale je to pěkné. Taky mi to trochu připomíná „karibské rytmy“, které chvílemi rovněž zazněly.

2) Jana je Jana Infeldová, vystudovaná herečka, která píše texty k písničkám (jak jsem se zeptal, ale je to i na webových stránkách i jinde), zatímco spoluhráč na kytaru „Jenda“ (souvisí to taky nějak s názvem kapely?) píše především muziku. Všichni čtyři vystudovali něco jiného, kulturní management, Ježkárnu aj., začátek byl na studentské koleji. Jana hrála (či hraje?) v jednom televizním seriálu (nekoukám na ně, takže ji odtud neznám), souvislosti mezi herectvím a obsahem toho, co kapela prezentuje (integrita osobnosti etc.), raději moc neřeším (nakonec i reklama třebas je obživa). V každém případě to, co dělají jako kapela, stojí za to poslouchat.

3) Kapela si bude muset dát přestávku vzhledem k tomu, že Jana Infeldová je v osmém měsíci (jak na dotěrný dotaz z publika prozradila). Ostatně dotěrných dotazů bylo více, možná vzhledem k uvolněné atmosféře celého festivalu, který začíná dopoledne přednáškami a odpoledne pokračuje každý den bohatým programem. V tomto případě byl reprezentantem nepříliš reprezentujícím jakýsi slovensky mluvící chalan, který se usadil před pódiem a stále se něčeho dožadoval, ponejvíce jazzu. Obdivuhodní byli muzikanti, kteří se nenechali vyvést z konceptu, obdivuhodní byli i organizátoři, kteří opilce nejdříve velice laskavě a s úsměvem napomenuli, podruhé už vážněji, ale stále klidně, a do třetice, když nedal pokoj, jej – rovněž zcela klidně, ale nekompromisně – vyvedli. Odchod Jaroslava byl zdrojem humoru, když jednu „jarní“ písničku prý neuslyší.

4) Smysl pro humor a jazykový cit patří určitě k nějvětším pozitivům kapely. Texty, konceptuálně či aspoň koncepčně vyprofilované, byly určeny často pro nějakou skupinu lidí (důchodce, lidi narozené v Brně, aj.), povzbudivě ironické, zvláště první písničky bych řadil snad k „rychlotextům“, protože to tedy zpěvačka opravdu mlela (a zdaleka ne z posledního), až možná na úkor něčeho, nevím čeho, zatímco později se celá kapela dostala do té správné polohy, kdy ze sebe vydala dost dobré muziky. Ty texty by stály určitě za nějaký bližší pohled, jazykové hříčky, identické rýmy, enjambementy a co já vím (ťuknul jsem si teď na Bandzone, a hned v prvním dvojverší první písničky, Raut, se rýmuje „mochito“ a „moh´i to“, nebo „je dohráno, je ráno“ atd., stejně tak pěkné fórky v refrénu písničky Bílý sex, komentující noční plenění ledniček, jinde „Svěcení jara“ a „Svěcený Jára“, jen z toho, co si ještě vzpomenu)…

5) Muzika má kompaktní zvuk, baskytara střídá housle (Jaromír Fulnek, třetí z původního tria, které se někde v poznámce označuje za „duo“, tj. Jana a Jan), bubeník má k ruce staré klávesy, které vydávají patřičný sound (někde to sami komentují, jsou to někdejší varhánky Delicia), písničky se pohybují v širším stylovém rámci (kytarista a autor hudby Jan Vávra, který celé vystoupení spolu s Janou uvádí, jej komentuje). Otázka, zda to je „folk“, mě poněkud uvádí do neklidu. Myslím si totiž, že hranice tohoto žánru jsou tak divergentně rozběhlé, že onen pojem už – ve srovnání třeba s předlistopadovou dobou – neoznačuje vlastně nic konkrétního a že vlastně do této škatulky jsou nasypány prostě všechny kapely, které hrají neelektrifikovaně, což podporuje členění festivalů (byť i to je v jistém smyslu problematické). A tak bych se do toho raději nepouštěl. Stejně tak mi připadá zcela idiotské říkat, že Jananas je „mladá“ kapela, jen proto, že své debutové album nevydali ve stejném roce jako Jaromír Nohavica. Jiří Wolker své básně napsal něco po dvaceti letech, ve čtyřiadvaceti umřel. A nikdo neříká, že mladý Wolker atd…

6) Ještě bych mohl pokračovat. Vedle tématu „jídlo“ a „freestyle“ v uvozovkách náměty „filmové“, „média“ atd., je to hodně o dnešku. Až budu mít trochu času, přečtu si recenze, které jsem teď objevil na webových stránkách indies.eu. Dřív si ale ještě jednou poslechnu pár písniček, které se mi líbily.

https://www.koule.cz/cs/interpreti/jananas-9758.shtml
https://bandzone.cz/jananas
https://indies.eu/alba/760/jananas/
https://www.osobnosti.cz/jana-ivanovic-infeldova.php
https://www.folktime.cz/reportaze/m-eben-nejvic-me-ten-folklorecek-dojima.html
https://lumir.bloguje.cz/706093-poledniky.php

Fotky na Rajčeti
https://jankcelis.rajce.idnes.cz/Jananas_koncert_folkove_skupiny_v_Zahrade_Sramkova_domu_Sramkova_Sobotka_2012/

Zpět