František Hrubín, Jiří Trnka / Špalíček

20.01.2014 12:04

Písnička se zpívá 
pohádka se povídá
a kdo se rád dívá
hezké věci uhlídá.

Když jsem byl malý, měl jsem takovou podélnou knížku, jmenovala se Říkejte si se mnou. Jako autoři byli uvedeni František Hrubín a Jiří Trnka. Byly v ní krátké rýmované básničky a podivuhodně uhrančivé kresby. Nevím, v čem ta magie byla, ale přihodilo se mi, že jsem tou knížkou listoval a najednou jako bych se ocitl na jiné stránce, zatímco jedna z těch básniček, byla tam myslím postava s hráběmi či s kosou, kamsi zmizela. Bylo to jako halucinace ve snu a mělo to určitě něco společného s tím, jak se tvářily ty postavičky na obrázcích. Později jsem tu knížku měl spojenou s onou dnes kultovní veršovánkou „Vezmi žlutou hrušku, namaluj mi hrušku, a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř,“ ale tenkrát mě fascinovala jiná, totiž „Zdálo se mi, zdálo, mám kuliček málo, chtěl jsem jich mít víc, a teď nemám nic.“ Bylo těch básniček ještě víc, třeba „Táta včera na venku našel první sněženku, vedle petrklíč, zima už je pryč,“ u ní si uvědomuju, že byla spojena spíš než s nějakým vnitřním zážitkem s recitací, nebo ona „Princeznička na bále, poztrácela korále…“, pak tam Honzík nakopal brambory, přinesl je před krále, tady jsou ty korále, to se ale učil zpaměti můj bratr, to bylo o deset let později a pořád z téhle knížky. Ale s onou zmíněnou básničkou o kuličkách mám spojenou jinou událost.

Po letech, už to bylo ne pro mě, ale pro děti, to už jsem měl přečteny Hrubínovy poémy, divadelní hry a já nevím co ještě, jsme koupili velkou knížku o týchž autorů s názvem Špalíček veršů a pohádek. Vzpomínám si, že jsem byl tak trochu nespokojený s řadou věcí, některé ty dlouhé veršované pohádky mi připadaly až jako samoúčelné rýmovánky, nelíbila se mi odbytá grafická úprava (ve srovnání s onou malou knížkou pěkně „do ruky“ tady jsou, jak si znovu ověřuju, u různých veršů různé velikosti písma, proč?) a já už nevím co. Všechno se to pak shrnulo do jednoho detailu. Nenašel jsem tam tu básničku o kuličkách, a ilustrace, která u ní byla, totiž kluk na červené cihlové zdi a pod ním hromádka písku, která přesně vypovídala o tom, co se říká v básničce, byla použita k nějakým jiným veršům, s nimiž jsem neviděl souvislost.

Dnes už na to mám zase trochu jiný pohled, nostalgičtější, samozřejmě mi ty zmíněné věci pořád vadí, nicméně beru tu knížku jako klasiku i s těmi všemi nedostatky, které má, včetně toho, že se utrhla přední deska, což je samozřejmě doklad toho, že to je knížka lepená (a blbě lepená), takže se přídeští odtrhlo i s úvodním „jelenem“. Kdyby byla vázaná a pořádně pojednaná knihařsky, tak se to stát nemůže. To, že ji děti počmáraly tužkou, to mi vadí nejméně. Dnes to je holt „sebraný spis“, compendium veršů a pohádek, z nichž si můžu vybrat, až budu chtít číst malým dětem nějaké pohádky, ty, které se mi budou líbit nebo které budou chtít ony. To, že mezitím Špalíček vyšel v nové podobě (nevím, do jaké míry je týž obsahově), je už jiná záležitost.

Na stránkách jednoho antikvariátu se koukám, Špalíček pohádek, 1. vydání 1957 v Československém spisovateli, (ale jen 183 stran, tj. nebude tam všechno), 2. vydání SNDK (Státní nakladatelství dětské knihy, pozdější Albatros) 1968, 128 stran, Špalíček veršů a pohádek, SNDK 1964, 360 stran, pak reedice 1983, 1988, to je ta knížka, kterou mám před sebou.

A pozor! Ještě jednu věc bych měl poznamenat. Přes všechny zmíněné výhrady toto vše byl komentář ke „knize“, méně už k Hrubínovi. Základní věcí je, že Hrubínovy verše pro děti jsou klasika, že patří k tomu nejlepšímu, co tady pro děti vzniklo, že na nich vyrostlo několik generací. Že ty nejlepší z nich mají něco z podstaty dětské bytosti, otevírající v ní fantazii, mýtotvornost, příběhy a jakousi čistotu, tedy koření nejvzácnější, mám-li trochu podlehnout patosu. A určitě je tu i dobro a zlo, vzpomněl jsem si teď na poslední chvíli na pohádku o Květušce, kterou jsem měl jako dítě jako samostatnou malou knížku. Možná, že by stálo za to ji najít a napsat o ní také pár slov. 

Podstatný obsah knihy, i když ne celkovou atmosféru, si lze přiblížit na této adrese:
https://eithne.pise.cz/44-spalicek-versu-a-pohadek.html

https://muj-antikvariat.cz/autor/hrubin-frantisek-spali
https://www.databazeknih.cz/knihy/spalicek-versu-a-pohadek-67868

https://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=337

František Hrubín, Jiří Trnka / Špalíček veršů a pohádek, Albatros 1978 (1960 první vydání)

 

 

Zpět