Charlie Parker / Bird The Savoy Recordings

24.03.2017 15:10

klasické jazzové nahrávky

Budeme jen opakovat, že Charlie Parker (1920–1955), jazzový skladatel a saxofonista, který stál u zrodu bebopu, je považován za jednoho z nejvýznamnějších jazzových hudebníků všech dob. Skladby jako Billie’s Bounce

John Fordham vyzdvihl ve své publikaci Jazz (Slovart 1996) soubor nahrávek Bird The Savoy Recordings  , které vznikly v letech 1944-1948.
Na nahrávce participují: Miles Davis, Dizzy Gillespie, Clyde Hart, Sadik Hakim, Bud Powell, John Lewis, Duke Jordan, Max Roach, Harold „Doc“ West ad.
25 skladeb, mj. Tiny´s Tempo, Red Cross, Warning Up a Riff, Billi´s Bounce, Now´s the Time, Thriving on a Riff (skladba známá také pod titulem Anthropology) , Ko-Ko, Donna Lee, Chasin´s the Bird, Cheryl, Milestones, Little Willie Leaps, Half Nelson, Another Hair-Do,  Bluebird, Klaunstance, Bird Gets the Worm, Barbados, Ah-Leu-Cha, Constellation, Parker´s Mood, Perhaps, Marmaduke, Steeple Chase, Merry-Go-Round

Parker v New Yorku brzy objevil, že stejným směrem postupují i další hráči: bubeník Kenny Clarke, pianista Thelonious Monk, kytarista Charlie Christian a trumpetista Dizzy Gillespie. Zárodky bopu vznikly v Minton´s Playhouse při nočních jamech i občasných experimentech na pódiu v kapelách, které vedli sympatizující kapelníci Earl Hines, Coleman Hawkins a Billy Ecksteine.
Roku 1944 začal Parker nahrávat pod svým vlastním jménem se swingovými i moderními hudebníky a o rok později vytvořil nahrávky, které mu získaly nesmrtelnost. Během přípravy k nahrávání napsal Parker na útržky papíru melodie, které se pak rozletěly do jazzového světa jako signály. Jeho improvizace na témata jako Ko-Ko, Billie´s Bounce a Now´s the Time jsou přehlídkou technické virtuozity a energie, plné jemných změn frázování, které znovu a znovu vytvářejí napětí, a všechny Parker ztvárnil tónem, který mohl vzejít jedině z blues. Pouze nahrávky Louise Armstronga z éry Hot Five a Hot Seven mu svým zápalem, originalitou a převratností konkurují.  (Fordham, Jazz, s. 111)

Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=52IekQn9H5s
http://www.allmusic.com/album/bird-the-savoy-recordings-master-takes-mw0000902994

Jako alternativu zde některé jednotlivé skladby:
Billie´s Bounce

https://www.youtube.com/watch?v=S4mRaEzwTYo
Now´s the Time
https://www.youtube.com/watch?v=ryNtmkfeJk4

Yardbird Suite
https://www.youtube.com/watch?v=HmroWIcCNUI
info https://en.wikipedia.org/wiki/Yardbird_Suite

Ornitology
https://www.youtube.com/watch?v=fsAMAIaas94

Confirmation
https://www.youtube.com/watch?v=yXK0pZx92MU

Následujícího roku (1945) se Parker připojil ke kapele Dizzyho Gillespieho v kalifornském klubu Billyho Berga, setrval tu, když skupina odešla, a podepsal smlouvu s Dial, gramofonovou značkou Rosse Russela. Bqěhem sedmi nahrávacích frekvencí zde natočil šest alb s fenomenální improvizací, obsahující mimo jiné A Night in Tunisia, Ornithology a Yardbird Suite.
Fordham, Jazz, 111

Info
https://cs.wikipedia.org/wiki/Charlie_Parker

Zpět