Blue Effect / Meditace

18.02.2016 18:43

Blue Effect / Meditace
alba české rockové hudby

Album české rockové skupiny Blue Effect v její první formaci (Vladimír Mišík, Radim Hladík, Jiří Kozel a Vlado Čech, a zde ještě další hosté) vyšlo v Supraphonu v roce 1970. Když si čteme dnešní komentáře, u některých z nichž zaznívá kritická nota, týkající se komplikací v době vzniku (např. vyškrtnutí Hutkových textů, které měly přispět k celistvosti desky), výhrad k některým momentům hudebním (zbytky manýry „krasozpěvu“ V. Mišíka, nevyhraněnost, popř. nesourodost skladeb etc.), můžeme a nemusíme souhlasit.

Podstatné v tuto chvíli pro mě jsou dvě věci: Je to první deska kapely, která se zapsala souvislou řadou osmi alb do historie české rockové hudby v sedmdesátých a osmdesátých letech, tedy v době, kdy nebylo zdaleka jednoduché prosadit vydání jakéhokoli alba tohoto charakteru (který byl „nepřátelský dělnické třídě“, jak obvykle znělo „posouzení“, které mělo pro tvorbu osudovou platnost). Najít míru kompromisu (v případě Blue Effectu to bylo např. jméno souboru), který by věc nepoškodil, nebyla rovněž hračka. Druhá věc: V osobách Radima Hladíka a Vladimíra Mišíka, zakládajících hudebníků skupiny The Matadors představuje album Blue Effect kontinuitu, návaznost této linie české hudební kultury (přestože Mišík na rozhodujícím eponymním albu u Supraphonu, 1968, ale i na singlech z let 1966 a 1968, rovněž u Supraphonu, nepůsobil) do minulosti, ale svým způsobem i do budoucnosti (mám na mysli Mišíkovo Etc.), nemluvě o dalších souvislostech, tj. předchozí i pozdější účastí některých hudebníků ve skupině Flamengo, které pak – souběžně s Blue Effectem vyprodukovalo rovněž jedno z nejzajímavějších alb české rockové historie – Kuře v hodinkách. Právě tyto kontexty tvoří celistvost a originálnost – výšiny – této oblasti české kultury.

Samozřejmě bychom se mohli bavit o celé řadě detailů. Nezaznamenal jsem například nikde (pravda nemám přečteny hory literatury, které za posledního půlstoletí byly napsány), že melodie v úvodní Paměti lásky, která následuje po úvodní flétnové melodii a je souběžná s recitací, je prakticky identická s tou ve skladbě Still I'm Sad skupiny Yardbirds, kterou najdeme na B straně dvou singlů, Evil Hearted You či slavné I´m a Man z října 1965 (první u Columbie, druhá u Epic). Tím nechci říci, že Blue Effect cokoli ukradli. Naopak, podobný styl obou písní ukazuje, že Blue Effect byli na stejné vlně toho nejlepšího, co se ve světě odehrálo. Podobně mi později Svět hledačů nepřipomíná ani tolik Pink Floyd (i když možná i ty), ale spíše artrockové Yes v jejich nejlepších albech.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Meditace_(album)
https://www.youtube.com/watch?v=XFRDIxFMyys&list=PL8a8cutYP7fp6tt_XAQzCsBbs15ISnlK3

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Yardbirds_discography

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=XFRDIxFMyys&list=PL8a8cutYP7fp6tt_XAQzCsBbs15ISnlK3

(skladby na jednotlivých streamech, možná pro někoho překvapivé, že Sluneční hrob je instrumentální skladba, ne s textem Jiřího Smetany, jak byla natočena nedlouho potom a jak ji všichni znají z filmu Pelíšky:
https://www.youtube.com/watch?v=QBGL1lr7gHE
https://www.youtube.com/watch?v=ckNMjjxNWGk
https://www.youtube.com/watch?v=z9MRjLGDt1Y

Celek je ale zachycen na anglické verzi Kingdom of Life, určené pro export.
https://www.youtube.com/watch?v=hNzw8EoJJ7Q

 

Zpět