Be My Baby / The Ronettes

31.01.2016 15:45

Be My Baby / The Ronettes
příběhy slavných písní

Když teď tuhle legendu poslouchám, napadá mě, že hlas Veronicy Bennettové, známé jako Ronnie Bennetová, později Ronnie Spectorová, se svou razancí podobá naší Yvonne Přenosilové – respektive obráceně, že tato česká zpěvačka byla jediná, která ve své době zpívala tímto způsobem, měla tuto barvou hlasu i tenhle „soul“. Skupinu The Ronettes poslouchali všichni, kdo poslouchali na začátku šedesátých let taky třeba Jackson Five, Temptations, Four Tops nebo Stevie Wondera. Pravda, ti ostatní patřili ke stáji Tamla Motown (slavná autorská firma Dozier-Holland-Dozier), The Ronettes se pak vztahují k nahrávací firmě Philles Records, eo ipso k Philu Spectorovi – jak je zřejmé už z prvních řádků příspěvku, do sólové zpěvačky The Ronettes se legendární tvůrce „zvukových stěn“ Phil Spector zamiloval a posléze si ji v roce 1968 vzal. To už byl slavný a měl možnosti vytvářet hudbu podle svých představ.

U zmíněného termínu „zvuková stěna“ (wall of sound) stojí za to se zastavit. Do roku 1961 představovalo (jak se můžeme dočíst např. na něm. Wikipedii) nahrávací studio prostředí, v němž se (v oblasti populární hudby) nahrávaly na mikrofony odděleně jednotlivé nástroje a výsledná nahrávka vznikla smícháním do jednoho celku. Ten ovšem působil zvukově sterilně, neodpovídal živé realitě. Cílem Phila Spectora bylo naopak dosáhnout kompaktního posluchačského dojmu, k čemu může například přispět i skutečnost, že mikrofon pobere i sférické zvuky ostatních nástrojů (nejedná se ovšem o průsaky stop při míchání, jak o nich víme třeba z některých písní Beatles z období, kdy se oddávali halucinogenním drogám a nedbali příliš na perfektnost práce ve studiu). Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, že při nahrávání nám (tenkrát Malá muzika) Jaroslav Krček říkal, že nejlepšího výsledku se dosáhne, když se celá kapela nahraje najednou, v jednom prostoru. U rockové muziky samozřejmě platí trochu jiná pravidla, ale docílení oné kompaktnosti je důležité. Uvědomíme si to dnes třeba i při srovnání hudby z „černých desek“ a špatně remasterovaných nahrávek téže muziky. Samozřejmě, že onoho určitého naplnění až zahlcení se dosahovalo dále všemi těmi efekty, počínaje hallem, dozvuky, chorusem, flanging, posunem fází, zkreslením zvuku atd., které jsou dnes ovšem elektronické. Přesnější popis by stál za samostatný příspěvek. Spector užíval zvukových stěn ve své společnosti Philles Records (1961-1967). Pojem je spojen v hudebním průmyslu se společnostmi Gold Star Studios (konkrétně Studio A) a Ampex 350.

Phil Spector, člověk, který zanechal v hudební historii výraznou stopu spoluprací s nejvýznamnějšími hudebníky své doby, The Beatles, George Harrisonem, Johnem Lennonem a Yoko Ono, The Rigtheous Brothers, Rolling Stones, Ramones či Jeffem Barrym (o něm bude ještě řeč), ale také třeba Leonardem Cohenem, je komplikovaná osobnost, dá se říci šílenec. Dnes sedí ve vězení za zabití herečky Lanny Clarksonové. V oboru hudby ovšem specifické rysy jeho charakteru, především pověstný perfekcionismus, sehrály důležitou úlohu.

Song, který proslavil skupinu The Ronettes a o němž je tento příspěvek, je výsledkem spolupráce autorského (a také manželského týmu) amerického zpěváka, skladatele a hudebního producenta Jeffa Barryho a jeho ženy, Elle Greenwichové, rovněž zpěvačky a hudební producentky, kteří se stali kmenovými autory Phila Spectora – psali rovněž pro skupinu Crystals, jejichž Da doo ron ron se stala jejich prvním hitem (1963), i pro Ronettes, jejichž prvním singlem Baby My Baby bylo – s Philem Spectorem, jenž pak dal těmto skladbám specifickou podobu pomocí řečených „zvukových stěn“, natočily Ronettes v letech 1963 – 1966 např. tyto další songy: 1964 (The Best Part Of) Breakin' Up, 1964 Do I Love You?, 1964 (Walking) In The Rain, 1965 Born To Be Together 1965 Is This What I Get For Loving You?

Ve skupině Ronettes byla vedle  Veronicy (Ronnie) Bennettové její sestra Stelle Bennettová a sestřenice Nedra Talleyová, byl to tedy takový rodinný podnik (ostatně nikoli ojedinělý, známí jsou třeba Jackson 5, v níž vedle svých bratří začínal Michael Jackson).  O instrumentální složku se podělili studioví hudebníci z volného seskupení The Wrecking Crew. Spector nechal zpívat ve vokálech i Cher. Z písně byl obratem hit, tři týdny zůstal na druhém místě americké hitparády, Brian Wilson (Beach Boys) šílel, jak to Spector udělal – když si poslechneme právě Beach Boys, kteří usilovali o plný vokální zvuk, pochopíme Wilsonovu reakci.

Song se dočkal řady cover verzí. Jejích výčet by zabral další stranu, dám tedy něco jen do poslechových odkazů.

Info
https://de.wikipedia.org/wiki/Be_My_Baby
https://de.wikipedia.org/wiki/Wall_of_Sound
https://cs.wikipedia.org/wiki/Phil_Spector
Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=jrVbawRPO7I

The Ronettes - music video: BE MY BABY - live
Lead singer: Veronica Bennett (later known as Ronnie Spector)
Backing vocals: Ronnie Spector-Bennett, Nedra Talley, Estelle Bennett († Feb. 11, 2009, Englewood - New Jersey) Ellie Greenwich, Nino Tempo, Bobby Sheen, Sonny Bono, Cher, Darlene Love, Fanita James, and Gracia Nitzsche
Band: The Wrecking Crew with Hal Blaine on drums
(z YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=QzhbGaCwBzs

John Lennon
https://www.youtube.com/watch?v=V-6qGqFtHeY
Rachel Sweet
https://www.youtube.com/watch?v=JaOCCUFhVWU
Alyssa Milano
https://www.youtube.com/watch?v=JaOCCUFhVWU
Smokie
https://www.youtube.com/watch?v=JaOCCUFhVWU

Když to posloucháte, je stejně nejlepší ten originál, a dobré ty nahrávky, které jej napodobují, jako zde Alyssa Milano. 

Zpět